PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Biurko do wynajęcia, czyli jak coworking podbija rynek

  • Autor: propertynews.pl
  • 01 cze 2016 09:18

Biurko do wynajęcia, czyli jak coworking podbija rynek fot. Shutterstock

Art Cluster Coworking Space, Fantastic Studio, Centrum Przedsiębiorczości Smolna 4, Clipster - coworking podbija rynek. Prywatne biura na wynajem powstają nie tylko w inkubatorach przedsiębiorczości, ale też w galeriach handlowych, na osiedlach i w starych kamienicach.

REKLAMA

Prywatne biurka do wynajęcia mieszczą się zazwyczaj w klimatycznych wnętrzach, bo ludzie uciekają od korporacyjnej atmosfery. Takie ma doświadczenia Iza Tarwacka, założycielka jednego z pierwszych w Warszawie Art Cluster Coworking Space. Powstała w 2011 r. pracownia liczy 100 mkw. Nie ma sali konferencyjnej, a pewnie by się przydała. Biuro jest podzielone na strefę pracy i spotkań. W pierwszej mieści się open space i mikrobiura. W drugiej – „coworkingerzy” piją kawę, jedzą lunch i umawiają się z klientami.

Dla Izy liczy się klimat miejsca. Sama urządziła wnętrze. Chciała uniknąć masówki. Ścianki działowe zamówiła dokładnie takie, jakie ma kancelaria prezydenta. Meble zaprojektowała Zuzanna Malinowska, absolwentka warszawskiej ASP. Pochodzą z kolekcji przeznaczonej dla ludzi, którzy nie lubią siedzieć w miejscu. Na przykład siedzisko do pracy z laptopem to bujany koń z półką na komputer zamiast głowy. Ściany pomieszczeń zdobią fotografie neonów warszawskich. Iza fotografowała je przez 10 lat, przygotowując album „Ulotny urok warszawskiej nocy”.

Jej klienci reprezentują różne branże. Są m.in. architekci, designerzy, informatycy, księgowi, specjaliści od PR. Biurka w Art Clusterze wynajmuje też dziennikarz, tłumaczki pracujące w Meksyku i firma sprzedająca japońskie komiksy.

Rotacja najemców nie jest duża, więc w pewnym momencie tworzy się atmosfera zakładu pracy. – Ale na innych zasadach. Nie ma szefa. Każdy pracuje, ile chce. Wymieniamy się na przykład kontaktami do dobrych lekarzy – mówi Iza Tarwacka.

Podkreśla, że w coworkingu cenna jest wymania usług. Według badań ok. 80 proc. coworkerów otrzymuje zlecenia od osób, z którymi współdzieli biuro.

Biznes dla pasjonatów

Innej przestrzeni na coworking szukali kilka lat temu założyciele Fantastic Studio z placu Hallera w Warszawie. Dawid Polsakiewicz artysta, designer i grafik, po 25 latach w Niemczech wrócił do Polski. W Berlinie pracował w takim modelu. W Warszawie szukał podobnych przestrzeni, ale w 2010 r. znalazł raptem dwa zaadoptowane na biuro mieszkania w kamienicy.

– Nie pasowało nam organizowanie coworkingu w mieszkaniu, bo w tym systemie chodzi o to, żeby wyjść do pracy. W domu na dłuższą metę trudno się pracuje. Człowiek się robi trochę zapyziały, więc dla zdrowia psychicznego lepiej chodzić do pracy – uważa Jagoda Nowik, współzałożycielka Fantastic Studio i psycholog sportu, która ma w nim swój gabinet.

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - Vastint Poland Partner serwisu - Workplace

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA