PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Biurowe HCL w teorii i praktyce

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 12 paź 2018 14:42

Biurowe HCL w teorii i praktyce Fot. fotolia

Coraz więcej badań naukowych potwierdza wpływ światła na pozawizualne aspekty naszego funkcjonowania. Mimo zalet oświetlenia z funkcjami tzw. Human Centric Lighting, wciąż stosunkowo rzadko wykorzystuje się je w praktyce. Powstaje jednak coraz szerszy front promujący jego szerokie zastosowanie.

REKLAMA

W opublikowanym na platformie informacyjnej „Lighting for People” przekrojowym artykule na temat wpływu światła na zdrowie i samopoczucie w miejscu pracy naukowcy Wydziału Chronobiologii holenderskiego Uniwersytetu w Gronignen podsumowali odkrycia na temat pozawizualnego oddziaływania oświetlenia. „Rozkład w czasie, długość trwania ekspozycji i skład widmowy światła odgrywają ważną rolę w tym, w jaki sposób wpływa ono na użytkowników. Badania dowodzą także, że efekty jego odziaływania mogą zależeć od kontekstu środowiskowego: typu podejmowanych aktywności, cech indywidualnych pracowników czy ich chwilowego poziomu zmęczenia” – czytamy w syntetycznym tekście Karin Smolders i Domiena Beersmy. Naukowcy stwierdzają w nim, że w dotychczasowych opisach normatywnych oświetlenia miejsc pracy nacisk kładzie się na optymalne wspieranie przez rozwiązania zadań wzrokowych i minimalizowanie dyskomfortu wizualnego. Pomija się przy tym takie aspekty, jak możliwość koncentracji użytkowników i ich zaangażowanie w wymagające intelektualnie zadania. Autorzy zaznaczają, że w kontekście wyników najnowszych badań, marnuje się w związku z tym ogromny potencjał – wykazano bowiem m.in., że:ekspozycja na intensywne światło może poprawiać czujność i energiczność pracowników, 
natężenie światła i skład jego widma mogą wpływać na zdolność do podtrzymywania uwagi i sprawności umysłowej,doświadczone w ciągu dnia wzorce świetlne mogą oddziaływać na jakość snu w następującej po nim nocy,ustawienia światła mogą wpływać na oceny pracowników dotyczące oświetlenia i środowiska pracy.

W innym opublikowanym na portalu dokumencie przeanalizowano powody, dla których pomimo tak licznych, naukowo dowiedzionych korzyści z wdrożenia Human Centric Lighting wciąż nie jest ono powszechne. Na zlecenie powołanego przez Komisję Europejską konsorcjum SSL-erate przeprowadzono wywiady z dostawcami tego typu rozwiązań i potencjalnymi nabywcami. Barierami rozwoju tej technologii, które respondenci wymieniali najczęściej, były m.in. brak informacji i praktycznych porad; brak świadomości; brak dostępnych na rynku produktów spełniających wymagania klientów; koszt; brak ustawodawstwa korzystnego dla HCL / istniejące ustawodawstwo niekorzystne dla HCL; niechęć do podejmowania ryzyka.

- Paradoksalnie, wnioski płynące z rankingu barier dla upowszechnienia technologii HCL są optymistyczne – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia TriluxPolska, firmy oferującej seryjne i indywidualizowane produkty do systemów tego typu. – Większość wymienionych na liście czynników wiąże się z faktem, że Human Centric Lighting to dość młoda dziedzina. Siłą rzeczy wdrożeń przybywa. Wraz z upływem czasu będzie przybywać więc także zadowolonych użytkowników, studiów przypadków, praktycznych dowodów i wymiernych danych. Pierwsze realizacje Grupy Trilux w tym obszarze rokują bardzo dobrze – opowiada ekspert. Skomentował dla nas także jedno z takich wdrożeń.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.