PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Brexit? IFRS nr 16? Co i jak zmieni rynek biurowy w najbliższych latach

  • Autor: dr Bolesław Kołodziejczyk, dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa w firmie Cresa Polska
  • 02 sty 2018 13:19

Brexit? IFRS nr 16? Co i jak zmieni rynek biurowy w najbliższych latach dr Bolesław Kołodziejczyk, dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa w firmie Cresa Polska.

Rok 2017 był bardzo dobrym okresem dla całej branży. Oddano wiele nowych obiektów biurowych na terenie całego kraju. Większość z nich znalazła szybko najemców, których zapotrzebowanie wciąż było wysokie. Pojawiły się też nowe, nieznane wcześniej trendy, które z pewnością wpłyną na branżę na przestrzeni kolejnych kilku lat. Ich analizę przeprowadził dr Bolesław Kołodziejczyk, dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa w firmie Cresa Polska.

REKLAMA

Do odłączenia się Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej jeszcze nie doszło, ale już widzimy silny wpływ tego wydarzenia na sektor SSC, a w szczególności branżę bankowo-finansową.

Brexit

Do tej pory Londyn był centrum usług finansowych Europy, ale nie będzie mógł pełnić tej funkcji spoza granic UE. Dlatego część dużych firm zdecydowała się przenieść, między innymi do Polski, gdzie lokowane są działy może nie najbardziej strategiczne, ale za to zatrudniające wielu pracowników. Najlepszym przykładem jest bank JP Morgan, który zdecydował się wynająć przestrzeń dla 2,5 tysiąca pracowników. Znacznie mniejsze oddziały mają UBS Group AG, Goldman Sachs Group Inc., ale i one nie wykluczają ekspansji. W przyciągnięciu tego sektora dodatkowo pomoże wprowadzenie regulacji UE RODO, które unifikują standardy ochrony danych osobowych. Dzięki temu polski sektor BPO/SSC będzie bardziej konkurencyjny w porównaniu z państwami znajdującymi się poza UE.

Zmiany przepisów – IFRS nr 16

Część firm działająca na rynku najmu powierzchni biurowych będzie musiała od stycznia 2019 r. dostosować się do nowych przepisów, które zmieniają zasady uwzględniania leasingu w zestawieniach bilansowych. Długoterminowe umowy najmu staną się mniej korzystne dla najemców raportujących zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej lub standardami amerykańskimi GAAP. Nowy standard spowoduje, że najem stanie się jednym ze sposobów finansowania działalności spółki, a konieczność optymalizacji w tym zakresie może spowodować zmiany warunków, na jakich zawierane są umowy najmu.

Większy wpływ pracowników

Zmiany na rynku pracy zaowocowały bardzo silnym nakierowaniem najemców na biura, do których łatwo przyciągnąć nowych pracowników, zwłaszcza absolwentów uczelni wyższych. Z jednej strony zwiększyło się więc zapotrzebowanie na przestrzenie biurowe nowego typu (przestronne open space'y, chillout roomy, wydzielone miejsca na spotkania z kontrahentami i meetingi zespołów), z drugiej zaś skłoniło najemców do szukania w tych lokalizacjach, gdzie dojazd za pomocą komunikacji miejskiej jest wyjątkowo dobry. Świetnie widać to w Warszawie, gdzie obserwujemy przykłady relokacji z okolic ulicy Domaniewskiej. W 2018 roku prawdopodobnie podobna sytuacja dotyczyć będzie innych większych miast.

Wzrost świadomości najemców

W poprzednich latach na przestrzeń biurową było tak duże zapotrzebowanie, że każdy nowoczesny budynek oddawany był do użytku ze znaczącym (ponad 50 proc., średnio ok. 60 proc.) odsetkiem wynajętej powierzchni. Obecnie obiekty położone w optymalnych lokalizacjach wynajmują się stosunkowo szybko. Zdarzają się jednak projekty, które z różnych powodów nie cieszą się zainteresowaniem najemców.

Obserwujemy zdecydowany wzrost świadomości najemców. Praktycznie zanikła praktyka wynajmowania powierzchni biurowej bez profesjonalnej pomocy firm doradczych.

Hossa trwa

Polski rynek najmu powierzchni biurowej jest obecnie bardzo atrakcyjny dla najemców. Idzie za tym wzrost aktywności deweloperskiej. W samej Warszawie oddano do użytku w pierwszych trzech kwartałach 205 tys. mkw., natomiast podaż w całym 2017 r. prawdopodobnie przekroczy 300 tys. mkw. powierzchni biurowej. Bardzo szybko rozwijały się też rynki regionalne. Deweloperzy przewidują, że tendencja się utrzyma, czego dowodem jest rozpoczęcie poważnych inwestycji typu The Warsaw HUB, Skyliner czy Mennica Legacy Tower.

Najemcy starają się korzystać z dużej konkurencji na rynku deweloperskim i stawiają wyższe wymagania podczas negocjacji warunków najmu. Prognozy na rok 2018 są więc jak najbardziej pozytywne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.