PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Chopin Airport City zdało pierwszy egzamin - zobacz wywiad i film

  • Autor: Propertynews.pl
  • 24 lip 2012 09:45

Pierwsze miasteczko lotniskowe w Polsce, które ma powstać na terenie należącym do P.P. Porty Lotnicze w Warszawie, może być nie tylko nową destynacją dla rozwoju usług biznesowych, ale kołem zamachowym dla realizacji kolejnych tego typu projektów w kraju. Jak mówi w rozmowie z Propertynews.pl Aleksandra Matuszewska, pełnomocnik PPL ds. realizacji projektu Chopin Airport City, w ramach projektu powstaną m.in. hotele i 17 biurowców.

REKLAMA

Na jakim etapie jest realizacja Chopin Airport City?

Skala, koszty i potencjał projektu sprawiają, że do jego realizacji musimy się jak najlepiej przygotować. Zadanie jest o tyle niełatwe, że przedsiębiorstwo Porty Lotnicze nie specjalizuje się w inwestycjach na rynku nieruchomości. Dlatego korzystamy z doświadczenia wyspecjalizowanych w tej działalności firm.

Obecnie jesteśmy na etapie prac koncepcyjnych przedsięwzięcia, pracujemy również nad modelem biznesowym. Poza tym przeprowadziliśmy badania i analizy potencjału rynku, badamy aspekty prawne, urbanistyczne oraz techniczne.

Wszystkie liczące się porty na świecie mają bądź planują tego typu inwestycje, bo stanowią one dodatkowe źródło dochodów. W związku z tym, że to pierwszy tego typu projekt w Polsce, bazujemy też na praktykach innych portów na świecie, dostosowując je do lokalnych uwarunkowań, a także sytuacji w krajowym i stołecznym sektorze nieruchomości komercyjnych.

Liczba biurowców i hoteli przez nas zaplanowanych jest ściśle powiązana ze stanem i zapotrzebowaniem naszego rynku.

Jakie możliwości dla deweloperów obiektów komercyjnych stworzy Chopin Airport City?


Chopin Airport City powstanie na terenie 22,5 ha, z czego 13,27 ha to powierzchnia jaką przeznaczymy pod zabudowę.
Zaplanowaliśmy 17 budynków o przeznaczeniu biurowym z funkcjami uzupełniającymi o łącznej powierzchni 170 tys. mkw. Obiekty te będą mieć od 25 do 40 metrów wysokości. Na jednym piętrze powstanie od 1,8 do 2 tys. mkw.

Planujemy też budowę co najmniej jednego miejsca parkingowego na 50 mkw. wynajętej powierzchni.

O planach miasteczka mówi się już jakiś czas. Jakich inwestorów udało się zachęcić do realizacji przedsięwzięcia?

O stworzeniu miasteczka lotniskowego myślimy od kilku lat i konsekwentnie się do tego przygotowujemy. Wiosną 2010 roku został ogłoszony konkurs na koncepcję urbanistyczną Chopin Airport City. Latem 2011 roku wybraliśmy strategicznego doradcę - firmę Ove Arup, z którą obecnie finalizujemy prace nad modelem biznesowym realizacji projektu.

Równolegle z pracami koncepcyjnymi realizowane są inwestycje związane z projektem Chopin Airport City. W czerwcu zostało otwarte podziemne połączenie kolejowe centrum miasta z Lotniskiem Chopina, z którego będą mogli korzystać użytkownicy parku biurowego. Rozwijamy także infrastrukturę hotelową, która uzupełni ofertę Chopin Airport City i w tym zakresie współpracujemy już z konkretnymi partnerami.

Część powierzchni przeznaczonej na miasteczko jest już zabudowana czterogwiazdkowym hotelem Courtyard by Marriott Warsaw Airport. Obiekt ten ma świetnie wyniki, nawet w skali całej sieci na świecie. To potwierdza potrzebę realizacji kolejnych inwestycji. Dlatego spółka Port Hotel, powołana jako spółka celowa przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, rozpoczęła niedawno budowę pięciogwiazdkowego hotelu Renaissance również w kooperacji z firmą Marriott. Obiekt ma być gotowy w 2013 roku. W sumie oba hotele zlokalizowane przy Lotnisku Chopina i zintegrowane z Chopin Airport City będą oferowały ponad 550 pokoi.

Porty Lotnicze zdecydowały, iż budowa hotelu zostanie w całości sfinansowana ze środków przedsiębiorstwa i pozostanie jego własnością. Franczyzobiorcą i zarządzającym tego obiektu będzie Port-Hotel, a franczyzodawcą firma Marriott.

Poza tym Port Hotel rozpoczął też budowę hotelu ekonomicznego Hampton by Hilton, którego franczyzodawcą jest Hilton Worldwide i który ma być gotowy w 2013 roku. Choć fizycznie nie jest on na obszarze Chopin Airpot City, to stanowi hotelowe uzupełnienie oferty miasteczka.
Po realizacji trwających obecnie inwestycji hotelowych wypełnimy już zapotrzebowanie na usługi hotelowe w tej części Warszawy.

Jeśli chodzi o realizację części biurowej miasteczka, jesteśmy jeszcze na zbyt wczesnym etapie przygotowań do inwestycji, by prowadzić konkretne rozmowy i podpisywać pierwsze umowy. Traktujemy ten projekt bardzo poważnie i chcemy się jak najlepiej przygotować do rozmów i współpracy z partnerami.

Czy zainteresowanie potencjalnych partnerów udziałem w projekcie jest duże?

Pierwszym egzaminem dla projektu Chopin Airport City była nasza obecność na tegorocznych targach nieruchomości MIPIM w Cannes. Chcieliśmy sprawdzić, w jaki sposób potencjalni partnerzy - banki, fundusze inwestycyjne, deweloperzy, firmy komercjalizujące - ocenią koncepcję przedsięwzięcia i uzyskać odpowiedzi na pytania: czy idziemy w dobrym kierunku i czy będą zainteresowani współpracą z nami.

Ku naszemu wielkiemu zadowoleniu projekt cieszył się ogromnym zainteresowaniem. W trakcie targów padło wiele wstępnych deklaracji o bardziej zaawansowanych rozmowach w przyszłości.

Z przeprowadzonych rozmów wynika, że udziałem w projekcie interesują się zarówno rodzimi jak i międzynarodowi deweloperzy. Mamy im wiele do zaoferowania. Naszym zamierzeniem jest bowiem stworzenie nowej destynacji do rozwoju usług biznesowych, głównie biur, ale nie tylko. W miasteczku powstaną także powierzchnie handlowo-usługowe, jak np. sklepy, apteki, banki czy restauracje, funkcje rekreacyjne jak np. kluby fitness czy SPA. Oferta miasteczka ma służyć nie tylko pracownikom biur, ale też pasażerom Lotniska Chopina, gościom funkcjonujących tu hoteli oraz mieszkańcom całej Warszawy.

W ramach inwestycji powstanie także park i plac miejski - miejsce uniwersalne, zarówno do pracy, jak i wypoczynku, które ma tętnić życiem także po 17.00 oraz w weekendy.

Dostosowany do nowych potrzeb zostanie także układ komunikacyjny przed terminalem. Koncepcja opiera się na „ringu" otaczającym miasteczko lotniskowe. Z jednej strony zapewni on optymalną komunikację i niezakłócony dojazd pasażerów do Lotniska Chopina, z drugiej zaś ograniczy ruch kołowy wewnątrz kompleksu, co jest z kolei spójne z ideą zintegrowanego zielonego parku przyjaznego dla użytkowników.

Nasz projekt jest nowatorski, bo łączy funkcje komercyjne i społeczne. Będzie to nowa jakość, jeśli chodzi o park biurowy, ale też inspiracja dla innych portów lotniczych. Stworzymy wizytówkę portu, ale i miasta. Chopin Airport City będzie pierwszym miejscem, z którym zetkną się podróżni przylatujący do Warszawy.

Wróćmy do modelu biznesowego. Jaką formę współpracy zaproponują Państwo przyszłym partnerom?


Rozważamy różne modele prawne i finansowe, opierając się na zarówno na własnych doświadczeniach jak również na najlepszych praktykach stosowanych przez firmy deweloperskie na rynku nieruchomości.

Nasze wstępne ustalenia są takie, że nie będziemy pozbywać się gruntów - będą one wkładem w inwestycje w ramach porozumienia o współpracy. Rozważamy także możliwość stworzenia spółek prawa handlowego, w których udziałowcami bylibyśmy my oraz potencjalny partner.
Projekt Chopin Airport City będzie realizowany etapami. Rozważamy możliwość realizacji części projektu, bez udziału partnera.

Wypracowaliśmy pewne założenia i ramy współpracy i w oparciu o nie zamierzamy prowadzić rozmowy z zainteresowanymi, a docelowy model współpracy zostanie uzgodniony w wyniku negocjacji z potencjalnym partnerem lub partnerami.

Kiedy ruszą pierwsze prace i czy na termin ich rozpoczęcia może mieć wpływ ewentualna druga fala kryzysu?


Po pierwszych badaniach i analizach przygotowujemy się do kolejnych prac związanych ściśle z planem zagospodarowania obszaru przeznaczonego pod inwestycję. Wynikiem opracowania będzie docelowy projekt zagospodarowania terenu wraz z uzbrojeniem terenu we wszystkie sieci. Całość prac powinna zostać zoptymalizowana pod kątem uzyskania certyfikatu LEED oraz preferencji deweloperów.

Równolegle zintensyfikujemy naszą współpracę z Miastem Stołecznym Warszawa nad uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. To długotrwały proces, więc pierwsze inwestycje będziemy realizować w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy i mamy nadzieję, że nastąpi to w ciągu najbliższych dwóch lat.

Nie sądzę, aby kryzys stanął na drodze realizacji naszego projektu. Warszawski rynek nieruchomości jest rynkiem rozwijającym się i z dużym potencjałem i mamy nadzieję, że trudna sytuacja na rynku nie spowoduje większych opóźnień w realizacji pierwszych etapów.
Naszym atutem i przewagą konkurencyjną jest lokalizacja oraz skala projektu. Z drugiej strony mamy świadomość, że rynek rządzi się swoimi prawami.

Wśród głównych przesłanek do realizacji projektu są też perspektywy rozwoju rynku lotniczego. Jak przedstawiają się one w odniesieniu do Lotniska Chopina?

Koniunktura na rynku usług lotniczych w tej części Europy poprawia się. Według prognoz do 2020 roku Lotnisko Chopina będzie liderem wśród portów lotniczych Europy Środkowo-Wschodniej pod względem jakości świadczonych usług oraz liczby obsługiwanych pasażerów.
W 2011 roku obsłużyliśmy 9,3 mln pasażerów, z czego 36 proc. to pasażerowie biznesowi.

W tym roku obsłużymy prawdopodobnie ponad 9,6 mln osób, co będzie najlepszym wynikiem lotniska w jego historii.

Tak samo optymistyczne prognozy dotyczą rozwoju rynku przewozów towarowych. W 2011 roku na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało 43 tys. ton frachtu i był to dotychczasowy rekord. Na kolejne lata przewidujemy dalszy, gwałtowny wzrost. Prognozy na rok 2015 mówią o 95 tys. ton, a w 2020 roku planujemy odprawić ponad 105 tys. ton.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - Vastint Poland Partner serwisu - Workplace

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA