PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Dobre środowisko pracy, czyli jakie?

  • Autor: Propertynews.pl
  • 04 maj 2016 15:46

Dobre środowisko pracy, czyli jakie? fot. Martela / materiały prasowe

W ciągu ostatniego stulecia sposób, w jaki pracujemy, uległ znaczącej zmianie, ale nie zostało to właściwie odzwierciedlone w projektowaniu środowiska pracy. Jak zmienić nasze biuro na lepsze?

REKLAMA

Postępująca cyfryzacja zmienia sposób, w jaki pracujemy, szczególnie szybko po 2000 r. Powinno to zostać odzwierciedlone w urządzeniu miejsc, w których ludzie wykonują pracę. Środowisko pracy powinno być rozumiane jako narzędzie zarządzania ukierunkowujące wysiłki pracowników na osiąganie celów stawianych przez firmę.

Firmy mają różne cele w odniesieniu do wydajności, dobrego samopoczucia w pracy i kosztów.

- Jeśli środowisko pracy jest narzędziem zarządzania, muszą istnieć cele biznesowe, które są osiągane przy użyciu tego narzędzia - mówi Ari-Matti Purhonen odpowiedzialny za działalność biznesową Marteli w Finlandii i Szwecji. Cele mogą być wykorzystane do stworzenia profilu środowiska pracy i ludzi w niej pracujących, a następnie do tworzenia odpowiednich przestrzeni i obszarów, które będą służyć potrzebom firmy - dodaje Purhonen.

Kiedy na początku XX wieku powstawały pierwsze lokale biurowe, ich projekty były odwzorowaniem hal produkcyjnych: pracownicy siedzieli za biurkami ustawionymi w liniach prostych tak, jak ustawione były maszyny, a ich wydajność mierzono za pomocą zegarka.

W ciągu ostatniego stulecia sposób, w jaki pracujemy, uległ znaczącej zmianie, ale nie zostało to właściwie odzwierciedlone w projektowaniu środowiska pracy. Dzisiaj pracownicy aż nazbyt często pracują w warunkach, które nie różnią się od funkcjonowania fabryki na początku XX wieku, z liniami montażowymi i maszynami.

- Dla pracowników zaangażowanych w obszary wiedzy, środowisko pracy jest bardzo ważne, ponieważ powinno pobudzać ich zdolności do tworzenia nowych wartości. Uważam, że nie zawsze jest to dostatecznie brane pod uwagę - podkreśla Purhonen.

Środowisko zgodne z zasadą czterech C

Zdaniem Ari-Matti Purhonena, dobrze funkcjonujące środowisko pracy składa się obszarów, lub inaczej Czterech C: po angielsku: communication, concentration, collaboration, chilling out, czyli komunikacji, koncentracji, współpracy i relaksu.

Komunikacja jest ważna w zarządzaniu i interakcjach między pracownikami. Purhonen wierzy, że środowisko pracy musi zawierać obszary, w których komunikacja jest możliwa.

W nowoczesnym sposobie pracy zdolność do koncentracji jest bardzo ważna dla wydajności zwłaszcza u pracowników działających w obszarze wiedzy. Środowisko pracy powinno być wolne od zakłóceń, co może być trudne do osiągnięcia w biurach zaprojektowanych na otwartym planie. W wielu miejscach pracy stanowi to problem, ponieważ praca wymagająca koncentracji jest zakłócana, a powrót do poprzedniego rytmu i osiąganie płynności może zająć dużo czasu.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - Vastint Poland Partner serwisu - Workplace

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA