PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Eksperci radzą, kiedy najlepiej zacząć poszukiwanie biura

  • Autor: propertynews.pl
  • 09 cze 2015 13:14

Praktyczny Poradnik Najemcy Biura (PPNB) to seria artykułów i krótkich filmów, przygotowanych przez ekspertów JLL. W drugiej edycji projektu, pod hasłem "Kiedy zacząć, żeby zdążyć?", radzą najemcom, na co zwracać uwagę zarówno w trakcie użytkowania biura, procesie jego zmiany, podpisywania umowy najmu i aranżacji powierzchni.

REKLAMA

Presja czasu to wróg negocjacji - nawet najbardziej sprzyjające warunki rynkowe nie pomogą nam uzyskać dobrych warunków najmu, jeśli zbyt długo będziemy zwlekać z rozpoczęciem procesu. Ile czasu potrzebujemy, aby mieć wybór i w pełni wykorzystać szansę, jaką jest zmiana biura? Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym etapom procesu najmu.

Dobry plan to podstawa. Jest to bardzo niedoceniany etap, ale im więcej czasu poświęcimy na przygotowania, tym sprawniej i efektywniej przeprowadzimy cały proces zmiany biura.

Planowanie dobrze jest rozpocząć od weryfikacji wielkości zatrudnienia (obecnego i przyszłego), określenia potrzebnej powierzchni oraz sposobu jej wykorzystania (gabinety vs. plan otwarty, sale spotkań itp.). Jeśli zamierzamy przeprowadzić szczegółową analizę środowiska pracy (wykorzystania biurek, zajętości sal konferencyjnych, mobilności pracowników itp.), najlepiej zdecydować się na nią właśnie na tym etapie.

Pracując nad harmonogramem projektu, powinniśmy koniecznie wziąć pod uwagę kalendarz świąt, dni wolnych od pracy, okresów wakacji oraz procedury, które mogą wydłużyć proces decyzyjny. Jeśli planujemy duże zmiany w organizacji biura, rozważmy również, czy nie potrzebujemy dodatkowego czasu na poinformowanie i zaangażowanie naszych pracowników.

W tej fazie określamy również budżet, wymagania lokalizacyjne czy techniczne i robimy przegląd obecnych zobowiązań, aby zidentyfikować ewentualne szanse bądź ograniczenia. Listę oczekiwań dobrze jest podzielić na kategorie „niezbędne” oraz „mile widziane”. Na koniec wyznaczamy zespół projektowy – po stronie klienta i po stronie doradcy – i tak przygotowani ruszamy w rynek, aby wdrożyć naszą strategię.

Żeby nic nam nie umknęło czyli identyfikacja opcji (ok. 4-8 tygodni). Mając określone cele i wymagania, weryfikujemy dostępne na rynku nieruchomości przygotowując tzw. długą listę opcji, uwzględniającą wszystkie budynki spełniające podstawowe kryteria. Czasem ta lista może być bardzo długa (najemca poszukujący 1.000 m2 biura w Warszawie ma obecnie ponad 100 budynków do wyboru!) i pomoc doświadczonego agenta będzie nieoceniona w szybkim jej zawężeniu do tych budynków, które stanowią dla nas realną alternatywę.

Wybrane, najciekawsze nieruchomości dobrze jest obejrzeć osobiście. Wizyta w budynku trwa zazwyczaj około 30 minut. Licząc z czasem potrzebnym na dojazdy, wizytacja tylko 4 budynków zabierze nam większą część dnia, a jeśli planujemy odwiedzić więcej niż 6 budynków zdecydowanie lepiej zrobić to etapami.

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - BNP Partner serwisu - CRESA Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - TDJ Partner serwisu - Vastint Partner serwisu - Workplace Solutions Partner serwisu - Zinel

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA