PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Ghelamco zbuduje nowy Dworzec Gdański

  • www.gazeta.pl
  • 21 sty 2014 10:18

Ghelamco zbuduje nowy Dworzec Gdański

Firma deweloperska Ghelamco ma zbudować nowy Dworzec Gdański i biurowce wokół niego. Zwycięski projekt zakłada dość rewolucyjne rozwiązanie - część kompleksu ma powstać nad torami kolejowymi. Czy to realne?

REKLAMA

Budowa zacznie się najwcześniej w przyszłym roku. Nowy dworzec ma być nieco przybliżony do tunelu, który łączy stację metra z peronami kolejowymi.

- Chodzi o to, żeby przesiadki były jak najłatwiejsze - mówi Jarosław Bator, dyrektor zarządzający pionem nieruchomości w PKP.

Na wizualizacjach widać halę dworcową znacznie większą od istniejącej, w dużej części przykrytą szklanym dachem. Nowością mają być schody łączące dworzec z wiaduktem na ul. Mickiewicza, co ułatwiałoby przesiadki z tramwajów i autobusów. Przed wejściem na perony i do metra znalazłby się także nieduży plac miejski. Projekt przygotowała pracownia Sud Architekt, która jest m.in. autorem centrum handlowego Manufaktura w Łodzi.

Ma też powstać 10 budynków o wysokości od kilku do kilkunastu pięter, część z nich nad torami i peronami. W ten sposób tereny kolejowe w okolicy zostałyby całkowicie przykryte. Między biurowcami przewidziano zielone skwery i chodniki, co połączyłaby Śródmieście z Żoliborzem.

Czy zabudowa nad torami jest realna? - Od strony technicznej to jest do zrobienia - zapewnia Jarosław Bator. Dodaje: - Oprócz nowej zabudowy uzyskalibyśmy także całkowite zadaszenie peronów. Obecne wiaty nie są zbyt estetyczne.

Ale torami zarządza całkiem inna spółka - PKP Polskie Linie Kolejowe, a w Polsce wciąż nie uregulowano tzw. prawa warstwowego, które ułatwiłoby budowanie nad torami.

- Uważamy, że w tym przypadku to nie będzie barierą. Jeśli inwestycja toczy się także poza torami, to teren nad nimi można użyczyć na zasadach służebności. Tak będzie wkrótce realizowana inwestycja nad linią kolejową w Gdańsku - stwierdza Jarosław Bator.

Dodaje jednak, że to w czasie negocjacji z firmą Ghelamco okaże się, czy perony będą przykryte. Na wszelki wypadek firma ma przygotować także wariant zabudowy wyłącznie poza torami.

Deweloper o ostatecznej koncepcji chce rozmawiać dopiero po podpisaniu ostatecznej umowy z PKP.

W tym roku w podobnej formule, w której PKP daje teren, a deweloper buduje, ma zacząć powstawać nowy Dworzec Zachodni. Do 2015 r. od strony Al. Jerozolimskich powstanie nieduża podziemna hala, a obok w kolejnych latach - dwa duże biurowce.

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - Vastint Poland Partner serwisu - Workplace

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA