PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Hub Centralny, czyli połączmy w końcu metro z Dworcem Centralnym

Hub Centralny, czyli połączmy w końcu metro z Dworcem Centralnym
Dr Marcin Marcinkiewicz jest ekspertem od zarządzania projektami inwestycyjnymi, w szczególności w branży nieruchomości. Jest doktorem nauk prawnych ze specjalnością prawo administracyjne, adwokatem i absolwentem UW oraz SGH
  • Autor: Marcin Marcinkiewicz
  • Dodano: 14 sie 2019 08:48

Chyba nikogo w Warszawie nie dziwi widok dziesiątek osób ciągnących walizki lub niosących potężny bagaż wzdłuż Alei Jerozolimskich na wysokości Pałacu Kultury i Nauki z jednej strony, oraz jednej z ostatnich w Warszawie pierzei przedwojennych kamienic po drugiej stronie. Zaniedbany teren nad kolejowym tunelem średnicowym to jeden z najważniejszych pieszych szlaków komunikacyjnych w stolicy. Jest to bowiem łącznik pomiędzy Dworcem Centralnym oraz stacją metra Centrum. Łącznik, niestety, prowizoryczny jak cała zabudowa otoczenia PKiN. Pomimo faktu, iż istniejące obecnie linie metra dojeżdżają praktycznie pod sam główny miejski dworzec kolejowy (stacje Centrum oraz Rondo ONZ), to Warszawa jest jednym z nielicznych miast na świecie, w których metro nie jest bezpośrednio połączone ze stacją centralną. Na dobrym połączeniu komunikacyjnym zyskałyby biurowce zlokalizowane przy Dworcu.

  • Autor: Marcin Marcinkiewicz
  • Dodano: 14 sie 2019 08:48

Owszem, podróżni jeżdżący metrem mogą wygodnie przesiąść się z tego środka komunikacji do pociągów na stacji Warszawa Gdańska, jednakże dworzec ten nie obsługuje większości połączeń dalekobieżnych. Aby dojść do metra z Dworca Centralnego, należy co najmniej dwukrotnie pokonać schody (nie zawsze ruchome) oraz zaliczyć obowiązkowy spacer z bagażem nawet przy najgorszej aurze. 

Od wielu lat pojawiają się pomysły mające na celu budowę łącznika pomiędzy Dworcem Centralnym i stacją metra Centrum. Przy okazji remontu linii średnicowej taką inwestycję zapowiedziało nawet PKP. Realizację łącznika obwieszczał w kampanii wyborczej także Rafał Trzaskowski, obecny prezydent miasta. Na razie jednak miasto nie ma zaplanowanych środków na ten cel, a projekt PKP jest w fazie planowania. 

Warto więc zastanowić się, czy w najbliższym czasie stolica ma szansę na kluczową dla swojej infrastruktury inwestycję oraz jak powinna ona docelowo wyglądać i jakie pełnić dodatkowe funkcje. Warto też dokonać analizy, czy łącznik powinien dotyczyć tylko 1 linii metra i stacji Centrum, czy też Dworzec Centralny powinien być połączony także z 2 linią metra, albowiem dworzec i stację metra Rondo ONZ dzieli zaledwie 650 metrów.  

Stacje metra jako części Dworca Centralnego

Kluczowym aspektem przy budowie łącznika jest wygoda pasażerów, ich bezpieczeństwo oraz usprawnienie wykorzystania miejskich oraz dalekobieżnych środków komunikacji publicznej. Dzięki planowanemu łącznikowi, metro powinno stać się integralną częścią Dworca Centralnego, a podróżni wysiadający z pociągów już na peronach powinni widzieć znaki kierujące do stacji metra. Bezpośrednio na Dworcu Centralnym powinna powstać oddzielna przestrzeń będąca punktem obsługi pasażerów komunikacji miejskiej, która byłaby jednocześnie początkiem łącznika. W takiej przestrzeni należy umieścić biletomaty oraz kasy obsługiwane przez pracowników warszawskiej komunikacji miejskiej, które byłyby jednocześnie punktami informacyjnymi. Z tej przestrzeni podróżni powinni mieć możliwość wejścia bezpośrednio do łącznika z metrem. Plany PKP zakładają budowę podziemnych korytarzy, które będą łączyły Dworzec Centralny, stację Warszawa Śródmieście oraz stacje metra Centrum. Jest to dobre rozwiązanie pod warunkiem, że łącznik będzie dochodził bezpośrednio do stacji metra  (np. do antresoli na stacji metra Centrum) i kończył się dodatkowym wejściem przeznaczonym dla podróżnych przesiadających się z pociągów PKP, KM, WKD czy SKM. Takie dodatkowe wejście wydaje się niezbędne, aby nie zablokować istniejących już zatłoczonych wejść (w szczególności wejścia od tzw. Patelni) i nie powtórzyć czarnego scenariusza, jaki spotkał łącznik dwóch warszawskich linii metra na stacji Świętokrzyska (łącznik jest tak zatłoczony, że stwarza niebezpieczeństwo dla podróżnych a administracja metra rozważa jego zamknięcie). Cała trasa łącznika powinna być oczywiście obsługiwana przez ruchome schody i ruchome chodniki, tak aby pasażerowie nie musieli martwić się bagażem. 

WSZYSTKIE KOMENTARZE (8)

  • Michał 2019-08-14 10:29:33
    Jeżeli ta inwestycja ma polepszyć sytuację okolicznych biurowców, to niech autor zrobi sondę, czy ich właściciele są w stanie pokryć wszelkie z tym związane koszty. Poza tym między bajki można włożyć tezę, że ten "hub" (nie ma polskich określeń?) zwiększy dostępność komunikacyjną tychże biurowców, skoro większość pracującej tam kadry jest przyspawana do samochodu służbowego. I za żadne skarby do KM się nie przesiądzie. Inna sprawa - dlaczego nagle autor tak przejmuje się losem podróżnych z walizkami? Tramwaj podjeżdża pod sam dworzec centralny, gigantyczna liczba autobusów także.
  • Roman 2019-08-14 12:58:22
    Dr. Marcin niedawno kupił sobie zegarek.
    • Macie 2019-08-15 08:47:17
      Romanse! Skrót od doktor należy pisać BEZ kropki
  • Jarosław 2019-08-14 13:09:14
    Widać, że Dr. Marcin jest już po pierwszej komunii
  • Maciej 2019-08-15 08:44:28
    E...tam, dr MM pokazuje "takiego........" naiwnym, którzy sądzą, że połączenie DC z metrem kiedykolwiek powstanie
  • Jakub D. 2019-08-15 16:37:23
    Zabudowa Alej od strony PKiN do beznadziejny pomysł. Zagospodarowanie go z zachowaną formą placu, jak najbardziej. Co do przejścia to A) są tramwaje jw. wspomniano. Dodać trzeba też przejście przez Dworzec Śródmieście.
  • Bartek 2019-08-18 23:07:31
    Kim jest dr Marcin ? Poza pozą i z pewnością mega zegarkiem nic nie ma wspólnego z artykułem, który jest mrzonką ...ciekawy projekt, choć nie osiągalny, jeśli miałby być miejskim.
  • Escobar 2019-08-19 11:56:26
    Za chwile dr Marcin będzie brał udział w Tańcu z Gwiazdami
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.190.216
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.