PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jak zagospodarować, wynająć i sprzedać zabytkowy budynek? Nie warto ścinać zakrętów

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 23 lis 2017 10:48

Jak zagospodarować, wynająć i sprzedać zabytkowy budynek? Nie warto ścinać zakrętów Jaracza 47, fot. mat. prasowe

W dobie malejącej liczby atrakcyjnych działek oraz rosnącej popularności przestrzeni rewitalizowanych, wielu inwestorów, właścicieli nieruchomości i deweloperów zadaje sobie pytanie: jak zagospodarować obiekt chroniony? Jak go wynająć lub sprzedać z zyskiem? Czy inwestycje w zabytki w ogóle się opłacają? Przykład butikowego biurowca Jaracza 47 Prestige w Łodzi wyjaśnia wątpliwości.

REKLAMA

Warto postawić sprawę jasno: tak, inwestycje polegające na renowacji zabytków wymagają większego kapitału, niż wybudowanie nowego obiektu o zbliżonej kubaturze. Tak, przedsięwzięcia tego typu są obarczone ryzykami oraz ograniczeniami, które wynikają z ochrony prawnej historycznych budynków. Czy oznacza to jednak, że są one nieopłacalne?

- Tego rodzaju ruchy wymagają szczególnej ostrożności na trzech polach: modelu finansowania, projektu budowlanego oraz strategii grupy docelowej i tenant-mix. W swojej analizie powinniśmy więc uwzględnić funkcję nieruchomości na tle jej lokalizacji oraz popytu na przestrzeń w tych sektorach biznesu, które zapewnią realną stopę zwrotu. Jeśli wszystko uda się ze sobą zgrać, zyskujemy przestrzeń starzejącą się wolniej, niż nowe biurowce, mniej podatną na koniunkturę oraz przede wszystkim wyróżniającą się w oczach potencjalnych klientów - ocenia Michał Styś, dyrektor zarządzający OPG Property Professionals.

Takim obiektem okazał się budynek Jaracza 47 Prestige w centrum Łodzi. Choć renowacja neorenesansowej kamienicy z XIX w. wymagała dużych nakładów finansowych, historia inwestycji udowodniła, że w przywracaniu do życia zabytków na cele komercyjne nie opłaca się ścinać zakrętów. Nasuwa się tu jednak naturalne pytanie: gdzie przebiega granica opłacalności?

Dawniej Dom Stefanusa, dzisiaj Dom dla Biznesu

Decyzja o zakupie i renowacji nieruchomości miała po części charakter spekulacyjny. Celem inwestora było wykorzystanie potencjału lokalizacji, która w perspektywie kilku lat ma się przeobrazić w Nowe Centrum Łodzi. Wybór padł na dawny Dom Stefanusa mieszczący się przy ul. Jaracza 47 – zaledwie pięć minut pieszo od nowego dworca Łódź Fabryczna.

- Ogromny projekt rewitalizacyjny miasta pociągnął za sobą duże, aktualnie realizowane inwestycje biurowe, których przyszli najemcy także potrzebować będą dostawców usług. Postanowiliśmy wykorzystać nowe perspektywy dla biznesu, doskonałe połączenie kolejowe z resztą kraju, w tym 1,5 godziny z centrum Łodzi do centrum Warszawy, a także sąsiedztwo Sądu Okręgowego i Sądu Apelacyjnego. Dlatego też Jaracza 47 Prestige wypozycjonowaliśmy jako miejsce dla firm konsultingowych, prawniczych, ubezpieczeniowych i finansowych - podkreśla Monika Hryniewicz, Real Estate Leasing Manager w OPG Property Professionals.

Dostosowanie budynku do prestiżowego profilu najemcy wymagało pieczołowitej renowacji, co z kolei oznaczało potrzebę długofalowej strategii oraz dużej dozy konsekwencji. Jakie pułapki czyhają na podmioty inwestujące w zabytki?

  • 1
  • 2

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.