PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Komercyjna historia

  • Autor: propertynews.pl
  • 09 paź 2013 13:38

Komercyjna historia

Deweloperzy powierzchni komercyjnej biorą się za coraz trudniejsze przedsięwzięcia związane z rewitalizacją zabytkowych obiektów. Ta droga - choć nieusłana różami - często przynosi biznesowy sukces.

REKLAMA

Obiekty komercyjne w zabytkowych budowlach nie są nowością na rynku, ale to właśnie teraz - w czasach, gdy najemcy i klienci oczekują unikalnej, wyróżniającej się oferty - takie projekty stają się łakomym kąskiem dla coraz większej liczby deweloperów. Czy wybiła już godzina historycznych budynków komercyjnych?

Walka z przeciwnościami
Takie inwestycje jak Manufaktura w Łodzi czy Stary Browar w Poznaniu stały się nowymi wizytówkami miast i zachęciły kolejnych deweloperów do poszukiwania zabytkowych nieruchomości z potencjałem. Jednak adaptacja historycznych budynków na cele komercyjne wymaga nie tylko cierpliwości ze strony inwestora, ale przede wszystkim dodatkowych funduszy na nieprzewidziane zmiany w projekcie, umiejętności współpracy z konserwatorem zabytków oraz przygotowania projektu, który zapewni sukces komercyjny inwestycji. W zamian daje wiele - chociażby najlepsze lokalizacje, w centrach ośrodków.

- W centrum niektórych miast brakuje pustych działek pod projekty biurowe, spełniających oczekiwania deweloperów. Tymczasem zabytkowe kamienice zwykle charakteryzuje bardzo dobra lokalizacja - mówi Mariusz Aleksandrowicz, senior project manager w Dziale Zarządzania Projektami, Jones Lang LaSalle.

Kolejny argument to prestiż, jaki wiąże się z posiadaniem biura w takim obiekcie. - Dla niektórych najemców, np. kancelarii prawnych, siedziba w historycznym, reprezentacyjnym obiekcie w sercu miasta to nie tylko praktyczne rozwiązanie, ale i element budowy marki - przyznaje Mariusz Aleksandrowicz.

Inwestycje komercyjne w obiektach zabytkowych to nie tylko biurowce. Przykłady Manufaktury i Starego Browaru świadczą o tym, że atrakcyjne projekty mogą dotyczyć także centrów handlowych. - Tak jak w przypadku nieruchomości biurowych atutem jest atrakcyjna lokalizacja, a także unikalność projektu i wyjątkowa atmosfera wnętrz, np. w dawnych fabrykach - tłumaczy Mariusz Aleksandrowicz.

Ekspert z JLLS nie ukrywa, iż realizacja projektu komercyjnego w historycznych budynkach obarczona jest bardzo dużym ryzykiem. - Proces projektowy i legislacyjny rewitalizacji jest zdecydowanie bardziej złożony i czasochłonny. Należy się liczyć z potrzebą wprowadzania, często wielokrotnych, zmian do przygotowanej już dokumentacji, aby usatysfakcjonować zarówno inwestora, jak i przedstawicieli urzędu konserwatorskiego. I, co może wydać się nieoczywiste, to właśnie do konserwatora w tym procesie należy ostateczne zdanie - komentuje. Aleksandrowicz zauważa także inne, możliwe komplikacje. - Konieczne jest przygotowanie się na dodatkowe, często trudne do oszacowania na początkowych etapach, wydatki. Precyzyjne i czasochłonne prace odtworzeniowe mogą być niezwykle kosztowne - podsumowuje. 

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - Vastint Poland Partner serwisu - Workplace

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA