PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

Na rynku biurowym najemcy wciąż rozdają karty

Na rynku biurowym najemcy wciąż rozdają karty
Marta Wybrańska, Leasing Director w Avestus Real Estate.
  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 12 mar 2019 09:05

Dalej znajdujemy się na rynku najemcy i to firmy wynajmujące biura „rozdają karty”. To motywuje do podnoszenia jakości inwestycji – mówi Marta Wybrańska, Leasing Director w Avestus Real Estate.

  • Autor: PropertyNews.pl
  • Dodano: 12 mar 2019 09:05

Kraków, Łódź, Wrocław – to główne kierunki rozwoju działalności firmy Avestus Real Estate. Kiedy i gdzie możemy spodziewać się nowych projektów?

Marta Wybrańska: Będziemy przede wszystkim umacniać pozycję w miastach, w których prowadzimy już projekty. Przymierzamy się do nowych inwestycji w Krakowie, najchętniej w okolicy już działającego biurowca, ale nie wykluczamy innych lokalizacji. Podobnie jest we Wrocławiu i w Łodzi, gdzie zdecydowanie chcemy prowadzić nowe przedsięwzięcia. W każdym przypadku kluczowym czynnikiem, jaki będzie brany pod uwagę, jest atrakcyjna działka.

Regionalny rynek biurowy ma się dobrze, jednak deweloperzy muszą coraz częściej zmagać się z rosnącymi kosztami realizacji przy stałym poziomie stawek czynszu. Presja daje się we znaki?

Powiedziałabym raczej, że warunki rynkowe motywują do podnoszenia jakości inwestycji. Ceny materiałów budowlanych, koszty pracy i zużycie energii elektrycznej znacznie wzrosły, natomiast stawki czynszu utrzymują się na niezmiennym poziomie. Trzeba pamiętać, że dalej znajdujemy się na rynku najemcy i to firmy wynajmujące biura „rozdają karty”. Duża podaż nowej powierzchni ogranicza możliwości maksymalizacji zysków z najmu i wpływa na konkurencyjność.

Jest trudniej?

Raczej aktywniej. Deweloperzy muszą dostarczać coraz ciekawsze produkty, oferować coś więcej, niż tylko budynek biurowy. Jeszcze kilka lat temu kantyna i recepcja w biurowcu podnosiła wartość obiektu w oczach potencjalnych najemców. Dziś to nie wystarcza i dlatego jako inwestor staramy się zbudować jak najbogatszą ofertę usługową w budynku. Kantyna, kawiarnia i sklep czy kiosk, usługi kosmetyczne, fryzjer, bank – to już standard. Obecnie należy pamiętać o klinice medycznej, centrum fitness czy przedszkolu – tego właśnie oczekują najemcy.

I atrakcyjnych biur...

A także odpowiedniego doboru najemców. Rozpoznawalne marki podnoszą wartość obiektu w oczach potencjalnych inwestorów. Bardzo ważna jest również przestrzeń recepcyjna zdefiniowana jako miejsce, w którym pracownicy będą czuli się po prostu komfortowo. Dziś – na bardzo konkurencyjnym rynku pracy - najemcy patrzą na budynek przez pryzmat swojej kadry. Sztandarowe hasło, które definiowało sukces biurowca - „lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja” - ewaluowało w „lokalizacja i tzw. feeling”. W obecnych czasach najemca w danej lokalizacji ma do wyboru kilka biurowców o porównywalnym standardzie technicznym i podobnej stawce czynszu, stąd do głosu dochodzą inne czynniki, w tym właśnie dobór usług, kwestie bezpieczeństwa, miejsca parkingowe oraz miękkie aspekty takie jak, chociażby design wnętrz, nasłonecznienie obiektu, dostęp do stref relaksu, a nawet fasada budynku. Rynek stał się więc bardziej wymagający, ale jednocześnie motywujący do poprawy jakości.

  • 1
  • 2

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.215.159.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.