PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Negatywny wpływ Pendolino na budynki

  • Autor: PAP
  • 15 wrz 2014 08:51

Negatywny wpływ Pendolino na budynki

Drgania wywoływane przez przejazdy Pendolino mogą mieć znacząco wyższy wpływ na znajdujące się przy torach budynki i ludzi w nich przebywających niż podczas przejazdów pociągów z niższymi prędkościami – wynika z badań naukowców z Politechniki Krakowskiej.

REKLAMA

Z kolei poziom dźwięku generowany przez Pendolino jeżdżące z prędkością 200 km/h jest z reguły mniejszy niż wytwarzany obecne przez pociągi pasażerskie InterCity przy prędkości 160 km/h, czyli maksymalnej prędkości, z jaką poruszają się one po Centralnej Magistrali Kolejowej.

Wyniki badań naukowców z Politechniki Krakowskiej, są efektem pomiarów drgań oraz hałasu, wykonanych podczas testów Pendolino realizowanych w listopadzie i grudniu 2013 r. Pomiary były wykonywane przy Centralnej Magistrali Kolejowej, po której poruszały się składy testowe.

Autorami opracowania pomiarów drgań wywołanych testowymi przejazdami Pendolino po CMK są prof. Krzysztof Stypuła i prof. Tadeusz Tatara.

Jednym z przeprowadzanych testów było badanie rozprzestrzeniania drgań w gruncie podczas przejazdów testowych. Wykonano je na Centralnej Magistrali Kolejowej w okolicach miejscowości Przyłęk, położonej pomiędzy Psarami a Górą Włodowską. Wykonano także pomiary drgań murowanego domu mieszkalnego, znajdującego się w odległości 49 m od toru, po którym poruszały się pociągi.

Podczas serii badań składy Pendolino poruszały z prędkościami od 40 do 293 km/h.

Pomiary drgań gruntu pokazują, że zwiększają się one wraz ze wzrostem prędkości przejazdów pociągów. Ich rozprzestrzenianie zależy też warunków gruntowych. Według autorów badań, drgania badanego budynku wywołane przejazdami pociągu Pendolino klasyfikowane są co prawda jako nieodczuwalne przez jego konstrukcję, ale ich wpływ na budynek był ok. trzykrotnie wyższy niż podczas przejazdu pociągów o konwencjonalnej prędkości.

„Wniosków tych nie można bezkrytycznie uogólniać, ponieważ dotyczą konkretnych warunków terenowych i gruntowo-wodnych w miejscu wykonania pomiarów. Wskazują one jednak, że wpływ na budynki, a co za tym idzie na ludzi w budynkach, drgań wywoływanych w przyszłości przejazdami pociągów Pendolino, może być znacząco wyższy niż to miało dotychczas miejsce podczas przejazdów kolei konwencjonalnej" - podsumowują autorzy.

Pomiary akustyczne wykonał zespół z udziałem dr Janusza Bohatkiewicza oraz Sebastiana Biernackiego i Macieja Hałuja z firmy EKKOM. Jak zauważyli, przy ruchu pociągów z prędkością mniejszą niż 250 km/h dominujący jest tzw. hałas toczenia, wynikający z drgań zarówno szyny i całego toru, jak i wagonów, w tym w szczególności powierzchni bocznych kół.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - BNP Partner serwisu - CRESA Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - TDJ Partner serwisu - Vastint Partner serwisu - Workplace Solutions Partner serwisu - Zinel

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA