PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Problemy najemców biur: Diabeł tkwi w szczegółach

  • Autor: Propertynews.pl
  • 12 cze 2013 14:22

Problemy najemców biur: Diabeł tkwi w szczegółach

Nowoczesne powierzchnie biurowe to wieloskładnikowe czynsze, skomplikowane umowy, długoletnie i mało elastyczne zobowiązania oraz trudne, specjalistyczne tematy związane z technicznym wyposażeniem budynku. Wysokość bazowej stawki czynszu niewiele tak naprawdę mówi o całkowitych, realnych kosztach najmu - mówi Mariusz Wiśniewski, szef biura CBRE w Gdańsku. - Może się okazać, że korzystna różnica w cenie czynszu za mkw. wynosząca nawet 2-3 euro, w ogólnym rozrachunku wcale nie przyniesie najemcy oszczędności - dodaje.

REKLAMA

Czynsz stanowi największy składnik kosztów najmu powierzchni biurowej, jednak jego bazowa stawka w żaden sposób nie odzwierciedla realnie ponoszonych kosztów. - Najemcy często widzą tylko liczby, np. 11 euro za mkw. w jednym budynku i 13 euro w drugim, ale rzadko zastanawiają się, co się tak naprawdę z tym wiąże. Wynajmując pozornie tańsze biuro, słono płacą później za jego eksploatację - mówi Maciej Brożek z firmy Torus, będącej deweloperem gdańskiej Alchemii.

Biurowce mające pozornie taki sam standard, mogą się znacznie różnić jakościowo, a tego nie da się zauważyć ani z zewnątrz, ani pobieżnie przyglądając się wnętrzom. Korzystna różnica w wysokości czynszu może natomiast zostać całkowicie zniwelowana przez późniejsze opłaty eksploatacyjne i szereg dodatkowych, nierzadko ukrytych kosztów, którymi niektórzy deweloperzy manewrują, chcąc być bardziej atrakcyjnymi cenowo.

- Deweloperzy czasami wprowadzają swoich klientów w błąd głównie w kwestii zakresu opłat eksploatacyjnych, zachęt finansowych, a także standardu budynków. Dzieje się tak głównie na etapie wyboru lokalizacji, gdzie trudno osobie bez doświadczenia porównać poszczególne opcje oferowane przez podobnej klasy budynki - mówi Mariusz Wiśniewski z CBRE. Samo porównanie wysokości opłat stałych, czyli czynszu i tzw. service charge, bez dokładnej analizy tego, co się tak naprawdę w nich kryje, nie daje więc żadnej pewności optymalnego wyboru. - Należy bezwzględnie porównywać te same produkty w budynkach, a nie stawki. Przeanalizować najpierw wyjściowy standard deweloperski i kwotę budżetu dodatkowego, jaki będzie potrzebny, potem metraż i efektywność powierzchni - komentuje Robert Karniewski, dyr. regionalny w Colliers International.

Zasadą w nowoczesnych biurowcach jest pokrywanie przez najemców kosztów związanych z utrzymaniem obiektu (czyli podatki, ubezpieczenia, opłaty techniczne, czystość itp.). Część deweloperów przemyca jednak poza opłaty eksploatacyjne pewien zakres prac, który zgodnie z dobrą praktyką, inni uwzględniają (np. serwis maszyn i urządzeń na powierzchni najemców, przeglądy instalacji itp.). Takie działania tylko pozornie różnicują koszty, które i tak dosięgną najemcę na osobnych fakturach. Warto też dokładnie przyjrzeć się partycypacji we wszystkich kosztach części wspólnych, gdyż deweloperzy przedstawiają to w różny sposób, co dodatkowo utrudnia porównanie budynków. Bardzo ważną kwestią są opłaty za ogrzewanie i chłodzenie.

  • Specjalista 2013-07-11 15:19:26
    "(...) przyniesie finalnie zbliżony pardziej efektywna powierzchnia i zdecydowanie niższe koszty eksploatacji .." - nie rozumiem...
  • Andrzej 2013-07-11 15:16:38
    "- Kontrybucja finansowa, czyli udział dewelopera w kosztach tzw. dodatkowych ulepszeń powierzchni, również w żadnym przypadku nie powinna być rozpatrywana przez pryzmat wysokości przeznaczonych na to kwot, gdyż wielu deweloperów w standardzie przekazuje powierzchnie np. bez podłóg technicznych i podwieszanych sufitów - mówi Mariusz Wiśniewski. " Panie Mariuszu który deweloper przekazuje powierzchnię bez podłóg technicznych? Pierwsze słyszę
  • M z Gdańska 2013-06-17 12:17:08
    Bardzo niepełne sformułowanie: ilość dostarczanego na powierzchnię świeżego powietrza; dla przykładu w Alchemii jest to 50 m3 na osobę/godzinę - przy jakim zagęszczeniu stanowisk? Bo zagęszczenie stanowisk w biurowcach może być 6 m kw/stanowisko (w pełni zgodnie z prawem), a może być i 12 m kw/stanowisko. Bez tej info te 50 m3 niestety nic nie znaczy.....

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - Vastint Poland Partner serwisu - Workplace

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA