PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Stary biurowiec nie musi przegrać walki o najemców

  • Autor: Cezary Szczepański
  • 16 paź 2015 10:48

Stary biurowiec nie musi przegrać walki o najemców Łukasz Mazurczak, dyrektor w Dziale Zarządzania Nieruchomościami Biurowymi, JLL

Rosnący wskaźnik pustostanów uderza przede wszystkim w starsze obiekty biurowe. Prawdziwą sztuką staje się utrzymanie poziomu skomercjalizowania. Jak to osiągnąć? - W starszym biurowcu zarządca powinien być „jeszcze bliżej najemców” - radzi Łukasz Mazurczak z JLL.

REKLAMA

- Zarządca powinien dokładnie analizować, znać i rozumieć ich potrzeby, oczekiwania i wymagania, ale także specyfikę działalności - komentuje Łukasz Mazurczak.

Ekspert JLL podaje gotowe rozwiązania. - Jeśli naszą grupą docelową są kancelarie prawne – zarówno obecne już w budynku i zastanawiające się nad przedłużeniem umowy, jak również te, które szukają lokalizacji, zarządca może rekomendować remodelling części wspólnych – recepcji, kabin windowych, hallu – czyli tych części, które jako pierwsze widzi klient. Dla kancelarii prawnych ważny jest prestiż i pewne wrażenie powagi - mówi.

- Jeżeli najemca zatrudnia dużo młodych osób to zarządca – znając specyfikę działalności firmy i kierunek jest działań rekrutacyjnych – jako obszary do ulepszeń wskaże np. rozszerzenie oferty udogodnień dla rowerzystów, dobrą, ale niezbyt drogą kantynę, czy utworzenie aplikacji do urządzeń mobilnych. Jeśli obiekt jest bardzo dobrze zlokalizowany atrakcyjnym dla dużego najemcy udogodnieniem może być np. powieszenie logo - neonu na fasadzie - dodaje.

Innym, kluczowym czynnikiem jest należyta komunikacji. Bez tego zarządca nie wie, co dzieje się u jego najemców i nie może odpowiednio zareagować na ryzyko opuszczenia przez nich biurowca. - Czasami będą to drobiazgi, których usprawnienie zwiększy poziom zadowolenia najemców niewielkim nakładem finansowym czy pracy ze strony właściciela i zarządcy. W badaniu opinii i oczekiwań pomogą np. ankiety prowadzone wśród najemców i ich pracowników - tłumaczy Łukasz Mazurczak.

- Niezbędna jest dbałość o budynek i jego otoczenie, tereny zielone. Zarządca musi dbać o wygląd, porządek, utrzymać standard techniczny. Pierwsze wrażenie jest istotne, a to szczegóły budują percepcję obiektu – wyschnięte rośliny, odstające elementy kabli, czy nieestetyczny system oznaczeń i komunikacji wewnętrznej to pozornie drobne rzeczy, ale jasno pokazujące, że obiekt jest zaniedbany - tłumaczy dyrektor w JLL.

Inne działania, jakie może podjąć zarządca, to m.in. "zielona"certyfikacja dla istniejących obiektów. - Wdrożenie jasnych procedur wewnętrznych, najlepiej opisanych przez estetyczny i krótki „Podręcznik Najemcy” również poprawia percepcję obiektu w oczach najemców - dodaje Mazurczak.

- Istotne jest dbanie o wizerunek i pozycjonowanie obiektu. Nawet jeśli budynek nie jest nowy, ale bardzo dobrze położony, co zresztą cechuje wiele starszych stołecznych biurowców, podkreślajmy to we wszystkich działaniach. Spójna promocja w oparciu o realne, mocne strony budynku jest niezbędna - podsumowuje.

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - TDJ Partner serwisu - Workplace Partner serwisu - Vastint Partner serwisu - Zinel

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA