PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

WKG: Tutaj tworzymy nowy wizerunek Polski Wschodniej

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 28 wrz 2017 08:00

WKG: Tutaj tworzymy nowy wizerunek Polski Wschodniej

Ponad 1500 gości, 33 merytoryczne debaty, 2 dni spotkań i dyskusji, których hasłem przewodnim jest w tym roku: „Pomysł na Wschód” – w Białymstoku rozpoczął się Wschodni Kongres Gospodarczy 2017 (Eastern Economic Congress – EEC). W rekordowej pod względem frekwencji, czwartej już edycji wydarzenia, biorą udział liczne delegacje z wielu europejskich krajów, m.in. tych sąsiadujących z Polską Wschodnią.

REKLAMA



– Nie ma drugiej tak dużej i wieloaspektowej debaty o Polsce Wschodniej. Rekordowa frekwencja, ponad 1500 uczestników, duże zainteresowanie biznesu dowodzą, że takie wydarzenie jest temu regionowi potrzebne – mówi Wojciech Kuśpik, inicjator i organizator Wschodniego Kongresu Gospodarczego, prezes Grupy PTWP. – Szczególnie cieszy nas obecność delegacji zagranicznych, w tym wizyta licznej grupy gości z Białorusi, czy z Litwy. Wschodni Kongres Gospodarczy ma służyć rozwijaniu relacji z naszymi sąsiadami, a najlepiej buduje się je właśnie podczas tego rodzaju spotkań, stwarzających przestrzeń do merytorycznych, ważnych dla przyszłości Polski Wschodniej, dyskusji – dodaje.

– Wschodni Kongres Gospodarczy to inicjatywa o młodej metryce, ale o wysokim prestiżu, odpowiedź na uzasadnione aspiracje regionu – napisał prezydent Andrzej Duda w liście do uczestników Kongresu, odczytanym przez swojego doradcę, Cezarego Kochalskiego, w trakcie uroczystej inauguracji.

W swoim przesłaniu podkreślił, że w Polsce Wschodniej udaje się tworzyć wschodnią, makroregionalną tożsamość gospodarczą, czemu sprzyjają prężnie rozwijające się ośrodki akademickie, zwiększająca się liczba wykształconych młodych ludzi i interesujące pomysły na innowacyjne biznesy. Dobrym prognostykiem jest również współpraca międzynarodowa, w tym inwestycje takie jak: Via Carpatia, Via Baltica i Nowy Jedwabny Szlak.

W inauguracji IV Wschodniego Kongresu Gospodarczego, poza jego organizatorem, Wojciechem Kuśpikiem, udział wzięli: Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego, Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski oraz Tomasz Kozłowski, prezes Podlaskiego Związku Pracodawców i przewodniczący Podlaskiego Forum Gospodarczego. – Tutaj tworzymy nowy wizerunek Polski Wschodniej – zaznaczył w swoim wystąpieniu marszałek.

Otwarcie Kongresu swoją obecnością uświetnił Petar Djokić, minister przemysłu, energetyki i górnictwa Republiki Serbskiej Bośni i Hercegowiny. – Podobnie jak Polsce Wschodniej, Republice Serbskiej Bośni i Hercegowiny przyświeca idea jak najszybszego rozwoju gospodarczego – deklarował. Dodał, że w 2016 roku Republika Serbska Bośni i Hercegowiny rozwijała się w tempie 3 proc. PKB, a tamtejszy przemysł co roku notuje wzrost, szczególnie w sektorze energetyki. Jak zapowiedział, do roku 2030 jego kraj chce zainwestować łącznie około 11 mld euro w tę dziedzinę gospodarki i oferuje polskim firmom, także z regionu Polski Wschodniej, współpracę przy planowanych inwestycjach. – Jesteśmy świadomi w jak znacznym stopniu współpraca między regionami jest przyszłością Europy – podsumował.

Uczestnicy pierwszej z debat IV Wschodniego Kongresu Gospodarczego wspólnie poszukiwali najlepszych „pomysłów na Wschód”, dyskutując o potencjalnych kierunkach rozwoju tego regionu, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów wsparcia w ramach programów UE i programów krajowych.

– Rozwój naszego regionu jest wyraźnie widoczny, duże w tym znaczenie środków zewnętrznych, krajowych i europejskich. W stosunku do innych regionów Polski musimy jednak wciąż nadrabiać zaległości i gonić inne województwa – mówił marszałek Jerzy Leszczyński. – Wytwarzane tutaj towary sprzedajemy przede wszystkim do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, krajów skandynawskich. A Wschód? Przyszłość jest na Wschodzie, zarówno jeżeli chodzi o handel, jak i o inwestycje – dodał, zwracając uwagę, że wykorzystanie tej szansy wiąże się z kolejnymi znacznymi nakładami na infrastrukturę. – Bez rozwoju infrastruktury nie będziemy mogli pełnić roli bramy na Wschód Dobrze, że Via Carpatia już się zarysowała, ale ten europejski korytarz wciąż jest tylko w naszych marzeniach. Zabiegamy o to, by Unia Europejska uznała ten projekt za priorytetowy – dodał.

Jacek Socha, partner w PwC, podkreślał, że oprócz budowy Via Carpatii, istotne będzie powodzenia rządowych planów dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Zrealizowanie tego zamysłu oznaczałoby, że miasta wschodniej Polski w ciągu dwóch godzin zyskują dostęp do dużego portu lotniczego, a po następnych dwóch godzinach będzie można dotrzeć do niemal każdego zakątka Europy – mówił, dodając, że może to mieć kluczowe znaczenie dla określenia roli Polski Wschodniej jako bramy na Wschód.

– Widzimy ogromny postęp w Polsce Wschodniej, także jeśli chodzi o infrastrukturę – mówił z kolei Wolfgang Munch zastępca dyrektora wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej. Zwrócił również uwagę, że infrastruktura sama w sobie nie jest tym, co sprawi, że Polska Wschodnia stanie się regionem klasy światowej. Warto przede wszystkim postawić na to, co ten region już ma, a co wciąż pozostaje niedoceniane.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - BNP Partner serwisu - CRESA Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - TDJ Partner serwisu - Vastint Partner serwisu - Workplace Solutions Partner serwisu - Zinel

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA