PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Własne biuro. Kupić czy wynająć?

  • Autor: Propertynews.pl
  • 08 cze 2016 13:04

Własne biuro. Kupić czy wynająć? Biuro w Quadro Office

Od pomysłu na własny biznes do jego realizacji wiedzie droga pełna kluczowych decyzji. Jedną z nich jest wybór miejsca, w którym swój biznes będziemy prowadzić. Odpowiedni lokal może być kluczem do sukcesu. Dodatkowo nasuwa się pytanie. Co się bardziej opłaca - kupić lokal czy go wynająć?

REKLAMA

Choć wielu przedsiębiorców wynajmuje lokale biurowe bądź usługowe, to jednak mało kto zdaje sobie sprawę, że w perspektywie długofalowej jest to mało opłacalne. Przy obecnych warunkach na rynku kredytów, miesięczna rata potrafi być znacznie niższa od kosztu najmu. Jak zatem sprawnie przeprowadzić zakup lokalu usługowego i zaoszczędzić?

Jakie są dostępne formy finansowania?

Oczywiście najwygodniej byłoby zakupić taki lokal za gotówkę ale nie zawsze jest to możliwe. Decydując się na finansowanie zewnętrzne, mamy do wyboru kilka możliwości. Pierwszą z nich jest kredyt inwestycyjny, którego zabezpieczeniem jest nabywany lokal. Kredyt można uzyskać albo na zasadzie oceny obecnych dochodów lub też dla nowej spółki SPV, której celem będzie uzyskiwanie przychodów z najmu nabywanych lokali.

Kolejnym wariantem jest kredyt obrotowy bez zabezpieczenia rzeczowego. W takim przypadku zabezpieczeniem jest albo weksel podpisany przez firmę albo poręczenie z Banku Gospodarstwa Krajowego. Ostatnią, a jednocześnie nieco mniej popularną formą finansowania jest leasing nieruchomości. Mniejsza popularność wynika głównie z faktu, że firmy leasingowe chętniej finansują transakcję zakupu większych nieruchomości, np. całych budynków, niż pojedynczych lokali. Mamy dwa rodzaje leasingów: operacyjny i finansowy. Ten pierwszy pozwala uzyskać korzyść z wpisania całości kosztów transakcji w koszty podatkowe, ale klient nie jest właścicielem obiektu, a więc nie wpisuje sobie amortyzacji w koszty. Druga forma leasingu jest zbliżona do oferty kredytowej, ale może go być łatwiej uzyskać ze względu na mniejsze ograniczenia jakim podlega działalność firm leasingowych w stosunku do banku. Tu zachodzi możliwość odpisów amortyzacyjnych.

Jak przygotować się do takiej transakcji?

Każdy kto decyduje się na zakup lokalu finansowanego ze źródeł zewnętrznych musi spełnić kilka formalności.

– Standardowo klient, który chce zakupić lokal usługowy musi posiadać 20 proc. wkładu własnego oraz zdolności kredytową, o której indywidualnie decyduje bank. W przypadku klientów zainteresowanych nieruchomościami z naszej oferty, po stronie klienta leży dostarczenie nam niezbędnych dokumentów finansowych, a my dopełniamy już reszty formalności związanych z pozyskaniem środków na zakup nieruchomości. Cała procedura trwa około miesiąca czasu. – mówi Grzegorz Dąbrowski, doradca kredytowy w Monday Development.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Echo Investment S.A. Partner serwisu - Interbiuro Partner serwisu - Nowy Styl Partner serwisu - Penta Partner serwisu - Skanska Property Poland Sp. z.o.o. Partner serwisu - Vastint Poland Partner serwisu - Workplace

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA