PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Zanim wynajmiesz biuro...

  • Autor: Artur Sutor, partner, dyrektor działu reprezentacji najemców biurowych w Cresa Polska
  • 15 lis 2017 14:38

Zanim wynajmiesz biuro... Artur Sutor, partner, dyrektor działu reprezentacji najemców biurowych w Cresa Polska

Bezrobocie jest wyjątkowo niskie, a zapotrzebowanie na specjalistów bardzo wysokie. Obecnie wybierając lokalizację biura należy traktować pracowników priorytetowo.  Na co jeszcze zwrócić uwagę przed wynajęciem powierzchni biurowej radzi Artur Sutor, partner, dyrektor działu reprezentacji najemców biurowych w Cresa Polska.

REKLAMA

Zarząd firmy decydującej się na wynajem powierzchni biurowej powinien zadać sobie kilka istotnych pytań przed podpisaniem umowy. Od odpowiedzi zależy bowiem od pięciu do ośmiu następnych lat działalności firmy zarówno pod względem finansowym, jak i wizerunkowym. Zanim przejdzie się do dalszych szczegółów, warto zadać sobie kolejno poniższe pytania,.

1. Kiedy zacząć myśleć o wyborze lokalizacji na biuro?

Moment rozpoczęcia poszukiwań idealnej lokalizacji jest bardzo istotny. Czas ma duże znaczenie, ponieważ najemca potrzebuje go najpierw na zapoznanie się z rynkiem, wstępny wybór lokalizacji, a potem na negocjacje z wynajmującym. Im więcej miesięcy dzieli najemcę od momentu, gdy będzie potrzebował powierzchni biurowej „na już” i będzie musiał zgodzić się na proponowaną stawkę czynszu, tym mocniejszą ma pozycję negocjacyjną.

W przypadku firm poszukujących dużej powierzchni biurowej, optymalne wyprzedzenie, z jakim należy zacząć proces prowadzący do podpisania umowy, to 2-3 lata. Jako że znaczna część umów najmu powierzchni biurowych zakłada ok. 5-letnią współpracę między stronami, o kolejnej umowie trzeba myśleć w połowie trwania dotychczasowej. Małe i średnie firmy nie muszą aż tak się spieszyć, ale i one powinny pomyśleć o przeprowadzce najpóźniej na 12-18 miesięcy przed „godziną 0”.

 2. Czy brać pod uwagę inwestycje jeszcze nieukończone?

Zasoby powierzchni biurowej w Polsce rosną w dość szybkim tempie i stale powstają kolejne biurowce. Firmy, które odpowiednio wcześnie zabierają się za wyszukanie dla siebie biura na wynajem, zdecydowanie powinny wziąć pod uwagę również inwestycje w toku lub planowane m.in. ze względu na wysokość oferowanego czynszu. Inwestorowi, którego budynek dopiero powstaje, bardzo opłaca się podpisać „przedwstępne” umowy najmu, gdyż w ten sposób poprawia swoją wiarygodność wobec banków i innych najemców.

Z tego powodu na etapie realizacji inwestycji wynajmujący chętniej zaproponuje znacznie niższy czynsz, niż zrobiłby to po oddaniu budynku do użytku. Najemca ma też większe możliwości wynegocjowania dodatkowych usług i ustępstw ze strony kontrahenta. W tym okresie duzi najemcy mogą rozmawiać na przykład o kosztach i ekspozycji logo najemcy na budynku, aranżacji recepcji, miejscach parkingowych, a także wystroju części wspólnych czy doborze firm gastronomicznych.

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.