PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

2013 rokiem dużych centrów handlowych - raport

  • Autor: Propertynews.pl
  • 07 mar 2013 16:16

2013 rokiem dużych centrów handlowych - raport

W 2013 roku wzrost podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniesie około 600 tys. mkw. - wynika z danych agencji Colliers. W bieżącym roku otwartych zostanie aż 5 centrów handlowych o powierzchni ponad 50 tys. mkw.

REKLAMA

W 2012 roku deweloperzy ukończyli 485 600 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co stanowi spadek o ok. 22 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Nowa podaż zdominowana była przez mniejsze obiekty handlowe o powierzchni najmu nieprzekraczającej 35 tys. mkw. Jedynym większym centrum handlowym oddanym do użytku była ukończona w listopadzie 2012 roku Galeria Rzeszów (42 tys. mkw. najmu).

Ponad 30 proc. nowej podaży dostarczono w 8 największych polskich aglomeracjach, a blisko 60 proc. w miastach małej i średniej wielkości (poniżej 200 tys. mieszkańców).

Na polskim rynku handlowym pojawili się także nowi deweloperzy centrów wyprzedażowych. Pierwsze centra tego formatu zostały ukończone w Szczecinie (Outlet Park Szczecin, Echo Investment) oraz w Rzgowie pod Łodzią (Ptak Outlet, Centrum Targowe Ptak SA). Na koniec roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęła 9,17 milionów mkw.

Polski rynek handlowy w 2012 roku wzbogacił się o nowe międzynarodowe marki, m.in. amerykańskie sieci Victoria's Secret, Bath&Body Works i American Eagle Outfitters czy skandynawską markę COS (Collection of Style), należącą do sieci H&M. W centrach handlowych pojawiły się także  tzw. pop-up shops, czyli sklepy tymczasowe, otwarte w danej lokalizacji przez określony czas. Taka forma pozwala na rozpoznanie rynku i przeważnie wybierana przez nowe marki oraz młodych projektantów (np. Pop-Up Shop Bohoboco i Loft37.pl oraz Pop-Up Store Blessus w Starym Browarze, czy butik Łukasza Jemioła w Manufakturze).

Współczynnik powierzchni niewynajętej w największych aglomeracjach miejskich nie przekroczył 5 proc.. Najmniej dostępnej powierzchni znajduje się w Warszawie i Szczecinie.

Obecnie w budowie znajduje się blisko 800 tys. mkw. powierzchni handlowej. W opinii Colliers International w związku z wysoką aktywnością deweloperów przyrost podaży w 2013 roku będzie wyższy od poziomu odnotowanego w roku 2012 i szacuje się, że wyniesie ok. 600 tys. mkw. Deweloperzy ponownie zwracają się w stronę większych miast, szukając w nich luk do zagospodarowania, czy to pod względem lokalizacji, czy uzupełnienia oferty lub zróżnicowania formatu handlowego.

Do największych otwarć planowanych na 2013 rok należą Europa Centralna w Gliwicach (67 000 mkw.), Galeria Bronowice w Krakowie (ok. 60 000 mkw.), Poznań City Center w Poznaniu (58 000 mkw.), Galeria Katowicka w Katowicach (50 500 mkw.) oraz rozbudowywane centrum handlowe Wzgórze w Gdyni.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA