PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

350 tys. małych sklepów działa w Polsce. Jak konkurują z gigantami?

  • Autor: propertynews.pl
  • 19 lip 2016 09:57

350 tys. małych sklepów działa w Polsce. Jak konkurują z gigantami? fot. Fotolia

Właścicielom prywatnych, małych sklepów ciężko konkurować z sieciami sklepów wielkopowierzchniowych, które zdominowały branżę handlową. Aby, nie tylko utrzymać się na powierzchni, ale i stanowić realną konkurencję dla sieciowych gigantów, kupcy muszą łączyć siły w ramach franczyzy lub coraz popularniejszej grupy zakupowej.

REKLAMA

Branżę handlową w Polsce tworzą przede wszystkim sklepy z sektora MSP. Według raportu PwC z ubiegłego roku, sektor niewyspecjalizowanego handlu detalicznego w Polsce to aż 353,6 tys. sklepów, z czego 96,6 proc. z nich to właśnie małe i średnie sklepy nieprzekraczające powierzchnią 400 mkw. Dominują one liczebnie, jednak pod względem wartości sprzedaży stanowią mniejszość rynku, ustępując miejsca sklepom wielkopowierzchniowym. Firmy z sektora MSP działające w branży handlowej nie mają więc łatwo. Aby nie tylko utrzymać płynność, ale i stale się rozwijać, przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na działanie pod wspólnym logo, w ramach franczyzy lub grupy zakupowej. Zwłaszcza to drugie rozwiązanie zyskuje na popularności, ponieważ pozwala zachować właścicielom sklepów większą niezależność.

Atrakcyjna alternatywa dla franczyzy

Większość drobnych sklepów to wielopokoleniowe biznesy rodzinne, mocno zakorzenione w lokalnej społeczności. Utrata pełnej kontroli nad sklepem jest więc w przypadku wspomnianych przedsiębiorstw czymś, czego chcą uniknąć najbardziej. W porównaniu do franczyzy, grupa zakupowa zapewnia właścicielom sklepów dużo większą swobodę działania. Franczyzobiorcy są pod stałą kontrolą ze strony sieci – mają regularnie sprawdzane pochodzenie towaru, dochody, narzucone godziny pracy sklepu i wizualizację wewnętrzną oraz zewnętrzną. Wejście do sieci franczyzowej oznacza też stałe opłaty franczyzowe. W przypadku grupy zakupowej nie ma o tym mowy – obowiązki członka grupy zakupowej ograniczają się jedynie do zakupu towaru u określonego dostawcy oraz niewielkimi kosztami przeznaczanymi na realizacją wspólnej strategii promocyjnej.

Cena ma znaczenie

Jednym z najważniejszych ograniczeń rozwoju małych firm jest skala, w jakiej prowadzą działalność. - Główny problem dotyczy tutaj kwestii negocjowania cen zakupu u dostawców. Niewielkie sklepy nie są w stanie w pojedynkę uzyskać warunków porównywalnych do tych, jakie dostają najwięksi gracze na rynku. Dlatego, celem współpracy w ramach grupy zakupowej jest przede wszystkim efektywna negocjacja z producentami, która pozwala na dostęp do tańszego towaru, umożliwia rywalizację o klienta z sieciami handlowymi oraz zwiększa potencjał zakupowy danego sklepu – mówi Adam Fabian, Manager Grupy Zakupowej Max Elektro, zrzeszającej niezależne sklepy handlujące sprzętem AGD, RTV i Multimedia. Warto tu zaznaczyć, że dołączenie do grupy zakupowej wiąże się z dużą swobodą odnośnie asortymentu. Jedynym warunkiem współpracy jest zakup części bądź całości towaru u wskazanych dostawców, a konkretnie w hurtowniach będących najczęściej organizatorem grupy. Grupa zakupowa oznacza też usprawnienia kwestii logistycznych. Biorąc przykład z rozwiązań stosowanych we franczyzie, grupy zakupowe porozumiewają się z dostawcami, którzy przejmują na siebie obowiązek dostarczenia towarów do sklepów.

  • 1
  • 2

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.