PARTNERZY PORTALU
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

6 mln euro kary od KE za ograniczenia sprzedaży produktów z Hello Kitty

6 mln euro kary od KE za ograniczenia sprzedaży produktów z Hello Kitty
Sklep Sanrio, fot. Shutterstock, i viewfinder
  • Autor: PAP
  • Dodano: 09 lip 2019 13:19

Komisja Europejska nałożyła 6 mln euro grzywny na japońskie przedsiębiorstwo Sanrio za zakaz sprzedaży za granicę licencjonowanych towarów m.in. z postacią Hello Kitty na Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Sanrio projektuje, licencjonuje, produkuje i sprzedaje produkty z Hello Kitty - mającej ludzkie cechy postaci animowanej kotki znanej także pod pełnym imieniem Kitty White. Poza tym, że jest ona bohaterką filmów i gier komputerowych, występuje też jako ozdoba na ubraniach czy gadżetach.

W czerwcu 2017 r. Komisja wszczęła dochodzenie antymonopolowe w sprawie niektórych licencji i praktyk dystrybucji Sanrio, by sprawdzić, czy japońska firma nałożyła nielegalne ograniczenia na przedsiębiorców w sprawie sprzedaży licencjonowanych towarów ponad granicami na jednolitym rynku UE.

Śledztwo Komisji wykazało, że umowy licencyjne Sanrio naruszają unijne zasady konkurencji. Spółka m.in. nałożyła szereg bezpośrednich środków ograniczających sprzedaż poza terytorium licencjobiorców, takie jak klauzule wyraźnie zakazujące sprzedaży produktów m.in. z Hello Kitty poza określonym obszarem.

Firma wprowadziła też mniej bezpośrednie działania, by zachęcać do przestrzegania jej restrykcji dotyczących ograniczeń terytorialnych. Chodziło o audyty czy nieodnowienie umów, jeżeli licencjobiorcy nie przestrzegali ograniczeń.

"Dzisiejsza decyzja potwierdza, że nie można uniemożliwiać handlowcom, zajmującym się dystrybucją licencjonowanych produktów, sprzedaży produktów w innym kraju. Prowadzi to bowiem do mniejszego wyboru i potencjalnie wyższych cen dla konsumentów i jest sprzeczne z unijnymi regułami antymonopolowymi" - oświadczyła cytowana w komunikacie KE unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

Z ustaleń KE wynika, że nielegalne praktyki Sanrio obowiązywały przez około 11 lat od początku 2008 r. do końca 2018 r. W ich wyniku jednolity rynek został sztucznie podzielony przez co licencjobiorcy w Europie nie mogli sprzedawać produktów z postaciami za granicę.

Japończycy współpracowali podczas dochodzenia z urzędnikami Komisji i wyraźnie uznali naruszenie przez siebie reguł konkurencji UE, dlatego wysokość grzywny została zmniejszona o 40 proc. Ostatecznie wyniosła ona 6 mln 222 tys. euro.

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)


Nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.24.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.