PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Barometr Carrefour Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej poszedł w dół

  • Autor: propertynews.pl
  • 17 lut 2014 15:26

Wartość Barometru Carrefour Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej w lutym wyniosła -8,2 punktu (w skali od -100 do +100). W porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca, wskazanie Barometru spadło o 1,85 punktu. Był to pierwszy spadek wartości Barometru po trzech kolejnych miesiącach wzrostu. Wartość wskaźnika poniżej zera oznacza, że w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.

REKLAMA

Na zmianę wartości Barometru Carrefour negatywnie wpływały następujące jego składowe: spadek skłonności konsumentów do zakupów, spadek wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, pogorszenie ogólnego klimatu koniunktury w handlu, nieznaczny wzrost wskaźnika inflacji oraz spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Spadek wartości Barometru łagodzony był przez: wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej oraz wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw.

Odnotowany w lutym spadek wartości Barometru Carrefour wynikał głównie ze zmiany zachowań konsumentów - najbardziej obniżyły się poziom koniunktury w handlu oraz skłonność do zakupów. Wpływ pozostałych czynników branych pod uwagę przy liczeniu Barometru niemal równoważył się.

- Pomimo spadku wartości Barometru, warto zwrócić uwagę, że dane płynące z gospodarki świadczą o stopniowym poprawianiu się stanu koniunktury. Przypuszczać zatem należy, że lutowe zachowanie Barometru nie jest zmianą trwającego już od piętnastu miesięcy trendu wzrostowego, a jedynie jego korektą. Pamiętać przy tym należy, że wartość Barometru od sześćdziesięciu dwóch miesięcy, a więc od pięciu i pół roku, znajduje się poniżej poziomu neutralnego, czyli zera. Stanowi to potwierdzenie wciąż obserwowanej na rynku dominacji negatywnych czynników - czytamy  wkomunikacie.

Opinię o potencjale wzrostu dla Barometru w najbliższych miesiącach potwierdzają najnowsze prognozy IBnGR, według których w 2014 roku nastąpi przyspieszenie tempa wzrostu PKB do poziomu 2,8 procent. Tempo wzrostu gospodarczego będzie w kolejnych kwartałach coraz wyższe - od 2,6 procent w pierwszym kwartale, do 3,0 w ostatnim. Pomimo przyspieszenia nie będzie ono zatem spektakularne i w dalszym ciągu daleko będzie od wyników osiąganych na przykład w latach 2006-2008, kiedy to gospodarka rozwijała się w tempie powyżej pięciu, a nawet sześciu procent. Podobnych rekordowych wyników w najbliższych latach nie należy zresztą się spodziewać.

Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy odnośnie dynamiki konsumpcji. W skali całego 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość 2,5 procenta, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. Podobnie jak w przypadku dynamiki PKB, tempo wzrostu konsumpcji będzie coraz wyższe w każdym kolejnym kwartale - od 1,9 procent w pierwszym, do 3,0 w czwartym. Warto również odnotować, że po dwóch latach spadków, odwrócą się negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. W opinii IBnGR, nakłady inwestycyjne zwiększą się w 2014 roku o 4,7 procent.


 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.