PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Będą kolejne inwestycje komercyjne w otoczeniu portów lotniczych

  • Autor: DTZ
  • 13 cze 2012 12:17

Będą kolejne inwestycje komercyjne w otoczeniu portów lotniczych

W Warszawie, a w późniejszym czasie również w Trójmieście oraz w innych miastach regionalnych rozwijać się będą dzielnice biznesu lub zalążki airport city, podobne do tych, które funkcjonują za granicą - wynika z raportu DTZ. Wraz z dynamicznym rozwojem transportu lotniczego oraz infrastruktury lotniskowej rośnie bowiem znaczenie otoczenia portów lotniczych jako lokalizacji biznesowych w Polsce. W planach jest tu wiele nowych inwestycji komercyjnych.

REKLAMA

Rynek lotniczy w Polsce cechuje bardzo duży potencjał rozwoju - według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) liczba pasażerów korzystających z polskich lotnisk wzrośnie z blisko 21,7 mln w roku 2011 do ok. 39 mln w roku 2020, co oznaczałoby wzrost o ponad 80%.

Jak czytamy w raporcie, wzrost liczby pasażerów oraz wolumenu towarów transportowanych drogą powietrzną to jedna z przyczyn, które powodują, iż coraz większa liczba firm oferujących usługi związane z obsługą transportu powietrznego, jak również firm często korzystających z tego rodzaju transportu, decyduje się na lokowanie swojej działalności w pobliżu lotnisk.

Podążają za nimi przedsiębiorstwa zajmujące się działalnością handlową oraz firmy świadczące usługi dla podróżnych. Porty lotnicze, rozszerzając swoją ofertę handlowo-usługową, generują bardzo istotne, alternatywne źródło przychodów, które pozwala im na dalszy rozwój oraz zwiększanie konkurencyjności w rywalizacji z innymi portami.

- Zapewnienie portom lotniczym warunków do rozwoju wymaga odpowiedniej infrastruktury komunikacyjnej - w tym celu realizowane są znaczące inwestycje infastrukturalne, w postaci budowy nowych połączeń drogowych lub kolejowych, umożliwiających dogodny dostęp do lotnisk i otaczających je terenów. Dzięki temu lokalizacje okołolotniskowe zwiększają swoją atrakcyjność jako klastry biznesowe, handlowe dla biznesu - mówi Anna Staniszewska, dyrektor Zespołu Consulting & Research w DTZ.

Intensyfikacja wspomnianych procesów wpływa na rozwój form urbanistycznych, powstających wokół portów lotniczych. Formy te, w zależności od ich charakterystycznych cech, definiowane są jako airport city oraz aerotropolis.

Airport city obejmuje obszar zlokalizowany wokół portu lotniczego, wliczając sam port lotniczy (pasy startowe, terminale), elementy dodatkowej infrastruktury komunikacyjnej (stacje kolei, przystanki tramwajowe i autobusowe, postoje taksówek), jak również działalności biznesowe w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Airport city stanowi ścisłe centrum aerotropolis, oznaczającego rozległą, urbanistyczną formę, pod pewnymi względami zbliżoną do metropolii, która powstaje wokół portu lotniczego, będącego głównym motorem rozwoju zarówno dla airport city oraz dla aerotropolis.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA