PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Biedronka, Lidl, Netto i Aldi mają już ponad 20 proc. udziału w polskim rynku

  • Autor: portalspozywczy.pl/gazeta.pl
  • 17 paź 2014 08:44

Spośród wiodących graczy na polskim rynku handlowym zdecydowanie największa jest Biedronka, która ma 14 proc. udziałów w rynku handlu detalicznego. Za nią jest przepaść i tłok wśród pozostałych sieci - wynika z wyliczeń banku inwestycyjnego Espirito Santo przedstawionych podczas VII Forum Handlu i Rynku Spożywczego w Warszawie. Jak wygląda sytuacja pozostałych graczy?

REKLAMA

Z wyliczeń Espirito Santo wynika, że sieci zaliczane do kategorii dyskontów coraz mocniej opanowują polskich handel. Od 2007 roku udziały w rynku Biedronki, Lidla, Netto i sieci Aldi skoczyły z 8 do 21 proc. W tym samym czasie hipermarkety odnotowały spadek - ich udziały w rynku spadły z 18 do 17 proc. Rynkowym liderem pozostaje Biedronka (14 proc. rynku). Następnie mamy grupę sieci z podobnymi udziałami w rynku: Auchan do spółki z Realem ma 5 proc. polskiego handlowego tortu, Tesco - 4,9 proc. i Lidl - 4,7 proc. udziałów w rynku. Na kolejnych miejscach znajdują się Kaufland i Carrefour (po 3,2 proc.), a stawkę zamykają E.Leclerc i Netto (obie sieci mają udziały w polskim handlu na poziomie 1,2 proc.).

Choć hipermarkety słabną, to i tak są w lepszej sytuacji niż np. w Hiszpanii. - Udziały hipermarketów w Hiszpanii spadły od 2001 roku z 19 do 14 proc. - przekonywał Filipe Rosa, dyrektor wykonawczy Espirito Santo Investments.

Jak widać, rynek dużych sieci handlowych w Polsce jest mocno rozdrobniony: w Polsce pięć największych sieci handlowych ma 32 proc. rynku. Dla porównania w Hiszpanii to 47 proc., a w Portugalii - 72 proc.

W sytuacji polskiego handlu konsolidacja jest nieunikniona - powiedziała Joanna Adamska z firmy badawczej Nielsen. A ucierpią na niej przede wszystkim dostawcy. - Duże sieci handlowe sobie poradzą, ale główne koszty konsolidacji poniosą właśnie producenci. Sieci będą się ze sobą łączyły, będą rosły w siłę, a w ślad za tym ich siła zakupowa, i będą chciały mieć takie same warunki, jakie dziś mają Biedronka i Lidl. To duże wyzwanie, ale doświadczenia w Europie pokazują, że jeśli dostawcom uda się dostosować do nowych trendów, to przetrwają ten trudny okres - komentował Filipe Rosa.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA