PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Biedronka, Lidl, Netto i Aldi mają już ponad 20 proc. udziału w polskim rynku

  • Autor: portalspozywczy.pl/gazeta.pl
  • 17 paź 2014 08:44

Spośród wiodących graczy na polskim rynku handlowym zdecydowanie największa jest Biedronka, która ma 14 proc. udziałów w rynku handlu detalicznego. Za nią jest przepaść i tłok wśród pozostałych sieci - wynika z wyliczeń banku inwestycyjnego Espirito Santo przedstawionych podczas VII Forum Handlu i Rynku Spożywczego w Warszawie. Jak wygląda sytuacja pozostałych graczy?

REKLAMA

Z wyliczeń Espirito Santo wynika, że sieci zaliczane do kategorii dyskontów coraz mocniej opanowują polskich handel. Od 2007 roku udziały w rynku Biedronki, Lidla, Netto i sieci Aldi skoczyły z 8 do 21 proc. W tym samym czasie hipermarkety odnotowały spadek - ich udziały w rynku spadły z 18 do 17 proc. Rynkowym liderem pozostaje Biedronka (14 proc. rynku). Następnie mamy grupę sieci z podobnymi udziałami w rynku: Auchan do spółki z Realem ma 5 proc. polskiego handlowego tortu, Tesco - 4,9 proc. i Lidl - 4,7 proc. udziałów w rynku. Na kolejnych miejscach znajdują się Kaufland i Carrefour (po 3,2 proc.), a stawkę zamykają E.Leclerc i Netto (obie sieci mają udziały w polskim handlu na poziomie 1,2 proc.).

Choć hipermarkety słabną, to i tak są w lepszej sytuacji niż np. w Hiszpanii. - Udziały hipermarketów w Hiszpanii spadły od 2001 roku z 19 do 14 proc. - przekonywał Filipe Rosa, dyrektor wykonawczy Espirito Santo Investments.

Jak widać, rynek dużych sieci handlowych w Polsce jest mocno rozdrobniony: w Polsce pięć największych sieci handlowych ma 32 proc. rynku. Dla porównania w Hiszpanii to 47 proc., a w Portugalii - 72 proc.

W sytuacji polskiego handlu konsolidacja jest nieunikniona - powiedziała Joanna Adamska z firmy badawczej Nielsen. A ucierpią na niej przede wszystkim dostawcy. - Duże sieci handlowe sobie poradzą, ale główne koszty konsolidacji poniosą właśnie producenci. Sieci będą się ze sobą łączyły, będą rosły w siłę, a w ślad za tym ich siła zakupowa, i będą chciały mieć takie same warunki, jakie dziś mają Biedronka i Lidl. To duże wyzwanie, ale doświadczenia w Europie pokazują, że jeśli dostawcom uda się dostosować do nowych trendów, to przetrwają ten trudny okres - komentował Filipe Rosa.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA