PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Centra handlowe kluczowe dla rozwoju handlu detalicznego w regionie

  • Autor: Propertynews.pl
  • 26 lis 2013 10:05

Centra handlowe kluczowe dla rozwoju handlu detalicznego w regionie

Przejęcia, modernizacje i strategie rozwoju największych centrów handlowych na rynkach dojrzałych i wschodzących to dziś jedne z najbardziej widocznych trendów na rynkach Europy Wschodniej. Colliers International publikuje najnowszy raport zatytułowany „Centra handlowe o dominującej pozycji na rynku: ich rola w ewolucji handlu detalicznego w Europie Wschodniej."

REKLAMA

Podczas gdy tradycyjne rynki krajów Europy Środkowo-Wschodniej - Warszawa, Budapeszt, Praga i Bratysława - uchodzą za bezpieczne schronienie dla inwestorów, znaczenie innych subregionów szybko się zwiększa. W ciągu ostatnich siedmiu lat nastąpiło przesunięcie znacznej części kapitału do podregionów Europy Wschodniej, Rosji i Ukrainy, co świadczy o dużym zapotrzebowaniu na aktywa klasy „core" i „core plus" w tych lokalizacjach.

- Subregion Europy Wschodniej - zwłaszcza Rosja, a w mniejszym stopniu także Ukraina - jest atrakcyjny dla inwestorów pod wieloma względami. W branży handlu detalicznego wynika to w szczególności z dużej liczby ludności, rosnącej siły nabywczej i wysokiego poziomu konsumpcji - komentuje Sean Briggs, dyrektor zarządzający na region Europy Wschodniej, Dział Powierzchni Handlowych, Colliers International.

Sieci handlowe ciągle się rozwijają i wdrażają nowe metody działania, zdobywając doświadczenie w budowie łańcucha dystrybucji na tych nowych rynkach. Wiele liczących się firm w tej branży przywiązuje dużą wagę do możliwości rozwoju w Rosji i na Ukrainie. Od połowy pierwszej dekady tego wieku realizują one strategię rozwoju zarówno na obecnych, jak i nowych rynkach Europy Wschodniej. Wprawdzie wielu przedstawicieli handlu detalicznego nie zdobyło jeszcze na tych rynkach pozycji równie silnej, jak na rynkach dojrzałych, to jednak sytuacja ta zmienia się w wyniku intensywnej rozbudowy centrów handlowych w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie.

Dobrym przykładem jest firma H&M, która w 2009 roku otworzyła swój pierwszy sklep w Moskwie, a w 2012 roku posiadała już 37 sklepów. Grupa Inditex (Zara, Pull & Bear, Bershka, Stradivarius, Massimo Dutti) rozpoczęła działalność w Moskwie w 2003 roku, a obecnie jej sieć sklepów liczy już ponad 350 placówek w całej Rosji. Polska firma LPP planuje zwiększyć do końca bieżącego roku ogólną powierzchnię swoich sklepów w Rosji i na Ukrainie o ponad 50 proc.

Wraz z rozwojem rynku pojawiają się możliwości inwestowania, z których skwapliwie korzystają inwestorzy oraz deweloperzy. Znajduje to odzwierciedlenie w działalności inwestycyjnej w handlu detalicznym od 2006 roku, świadczącej o rosnącym znaczeniu rynków subregionu Europy Wschodniej, zwłaszcza Rosji, a w mniejszym stopniu także Ukrainy.

W odpowiedzi na nową sytuację nastąpiło przesunięcie zainteresowania inwestorów z rynków Europy Środkowej (Polska, Węgry, Czechy i Słowacja) na wschód, do Rosji i na Ukrainę.

W latach 1998-2002 rynki Europy Środkowo-Wschodniej dominowały nie tylko pod względem liczby budowanych obiektów, ale także liczby transakcji na rynku inwestycyjnym. W latach 2006-2009 prawie 60 proc. dużych transakcji inwestycyjnych w branży handlu detalicznego zostało zawartych w subregionie Europy Środkowo-Wschodniej.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA