PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Centra w średnich miastach poradziły sobie z kryzysem

  • Autor: Propertynews.pl
  • 16 lip 2012 13:15

Centra w średnich miastach poradziły sobie z kryzysem

Jak uważa Patrycja Dzikowska, associate director w Jones Lang LaSalle, centra handlowe w średnich miastach kryzys mają już za sobą. Doskonałym przykładem na to jest Galeria Jurajska w Częstochowie.

REKLAMA

Pierwsza fala inwestycji w miastach średniej wielkości (200-300 tys. mieszkańców) miała miejsce w latach 1998-2002. Największe znaczenie miały jednak projekty zapoczątkowane po 2007 roku.

- Od tej daty podaż powierzchni najmu w siedmiu miastach średniej wielkości wzrosła niemalże o 100 proc. - w sumie podaż zwiększyła się o 460 tys. mkw powierzchni najmu, do obecnego poziomu ok. 950 tys. mkw. Wtedy też powstały najbardziej nowoczesne kompleksy o rozbudowanej ofercie, m.in.: Atrium Biała i centrum Alfa w Białymstoku, Lublin Plaza, Focus Mall w Bydgoszczy, Galerię Jurajską w Częstochowie i najnowsze kompleksy z zeszłego roku - Galeria Słoneczna w Radomiu i Plaza Toruń - mówi Parycja Dzikowska, associate director w Jones Lang LaSalle.

Centra w średnich miastach musiały bardzo szybko poradzić sobie z kryzysem. Główną przeskodą w rozwoju było sceptyczne podejście najemców co do prowadzenia inwestycji oraz ograniczanie wydatków przez klientów. - Można powiedzieć, że w połowie pierwszej dekady (po wejściu Polski do UE) sieci handlowe dopiero co zaczęły odkrywać potencjał miast średniej wielkości, a już rewidowały swoje plany rozwoju wskutek globalnego kryzysu - uważa Dzikowska.

Jednym z ważniejszych wskaźników, jakie obrazują sytuację na rynku jest poziom pustostanów. W czasach kryzysu utrzymywał się na poziomie 10 proc. Obecnie nie przekracza naturalnego poziomu 3-5 proc.

Przykładem na wyjście z trudnej sytuacji jest Białystok. Po wzroście podaży powierzchni handlowej tuż przed kryzysem wskaźnik pustostanów wyniósł 10 proc. Obecnie wynosi on dokładnie 3 proc.

Z podobną sytuacją musieli się zmierzyć właściciele Galerii Jurajskiej w Częstochowie. Otwarcie w 2009 roku zaowocowało wzrostem nasycenia powierzchnia handlową z 210 mkw/1000 mieszkańców do 346 mkw. Jednak, jak uważa Jacek Wachowicz, dyrektor ds. wynajmu i sprzedaży GTC, Galeria Jurajska pojawiła się w dobrym okresie roku (na jesieni - tuż przed Bożym Narodzeniem).

Galeria Jurajska z kryzysu wyszła jednak zwycięsko. W 2012 roku średnia miesięczna ilość klientów odwiedzających obiekt jest wyższa o 20 proc. od średniej w pierwszym pełnym roku funkcjonowania oraz o 8 proc. wyższa od tej z roku 2011. Obroty w tym czasie wzrosły odpowiednio o 22 proc. i 7 proc.

- Sytuacja na rynku centrów handlowych w miastach średniej wielkości jest dobra, co wynika między innymi za stabilnych zwyczajów zakupowych Polaków. GTC przewiduje, że stan ten utrzyma się w kolejnych miesiącach, choć kluczowy będzie dla niego poziom popytu konsumenckiego związany z sytuacją makroekonomiczną w Polsce i Europie - informują przedstawiciele firmy.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA