PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Centra w średnich miastach poradziły sobie z kryzysem

  • Autor: Propertynews.pl
  • 16 lip 2012 13:15

Centra w średnich miastach poradziły sobie z kryzysem

Jak uważa Patrycja Dzikowska, associate director w Jones Lang LaSalle, centra handlowe w średnich miastach kryzys mają już za sobą. Doskonałym przykładem na to jest Galeria Jurajska w Częstochowie.

REKLAMA

Pierwsza fala inwestycji w miastach średniej wielkości (200-300 tys. mieszkańców) miała miejsce w latach 1998-2002. Największe znaczenie miały jednak projekty zapoczątkowane po 2007 roku.

- Od tej daty podaż powierzchni najmu w siedmiu miastach średniej wielkości wzrosła niemalże o 100 proc. - w sumie podaż zwiększyła się o 460 tys. mkw powierzchni najmu, do obecnego poziomu ok. 950 tys. mkw. Wtedy też powstały najbardziej nowoczesne kompleksy o rozbudowanej ofercie, m.in.: Atrium Biała i centrum Alfa w Białymstoku, Lublin Plaza, Focus Mall w Bydgoszczy, Galerię Jurajską w Częstochowie i najnowsze kompleksy z zeszłego roku - Galeria Słoneczna w Radomiu i Plaza Toruń - mówi Parycja Dzikowska, associate director w Jones Lang LaSalle.

Centra w średnich miastach musiały bardzo szybko poradzić sobie z kryzysem. Główną przeskodą w rozwoju było sceptyczne podejście najemców co do prowadzenia inwestycji oraz ograniczanie wydatków przez klientów. - Można powiedzieć, że w połowie pierwszej dekady (po wejściu Polski do UE) sieci handlowe dopiero co zaczęły odkrywać potencjał miast średniej wielkości, a już rewidowały swoje plany rozwoju wskutek globalnego kryzysu - uważa Dzikowska.

Jednym z ważniejszych wskaźników, jakie obrazują sytuację na rynku jest poziom pustostanów. W czasach kryzysu utrzymywał się na poziomie 10 proc. Obecnie nie przekracza naturalnego poziomu 3-5 proc.

Przykładem na wyjście z trudnej sytuacji jest Białystok. Po wzroście podaży powierzchni handlowej tuż przed kryzysem wskaźnik pustostanów wyniósł 10 proc. Obecnie wynosi on dokładnie 3 proc.

Z podobną sytuacją musieli się zmierzyć właściciele Galerii Jurajskiej w Częstochowie. Otwarcie w 2009 roku zaowocowało wzrostem nasycenia powierzchnia handlową z 210 mkw/1000 mieszkańców do 346 mkw. Jednak, jak uważa Jacek Wachowicz, dyrektor ds. wynajmu i sprzedaży GTC, Galeria Jurajska pojawiła się w dobrym okresie roku (na jesieni - tuż przed Bożym Narodzeniem).

Galeria Jurajska z kryzysu wyszła jednak zwycięsko. W 2012 roku średnia miesięczna ilość klientów odwiedzających obiekt jest wyższa o 20 proc. od średniej w pierwszym pełnym roku funkcjonowania oraz o 8 proc. wyższa od tej z roku 2011. Obroty w tym czasie wzrosły odpowiednio o 22 proc. i 7 proc.

- Sytuacja na rynku centrów handlowych w miastach średniej wielkości jest dobra, co wynika między innymi za stabilnych zwyczajów zakupowych Polaków. GTC przewiduje, że stan ten utrzyma się w kolejnych miesiącach, choć kluczowy będzie dla niego poziom popytu konsumenckiego związany z sytuacją makroekonomiczną w Polsce i Europie - informują przedstawiciele firmy.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA