PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Cisza przed burzą na poznańskim rynku handlowym

  • Autor: Propertynews.pl
  • 16 wrz 2015 09:48

Cisza przed burzą na poznańskim rynku handlowym Katarzyna Michnikowska, Colliers International

Od stycznia do czerwca bieżącego roku w aglomeracji poznańskiej nie otwarto żadnego nowego obiektu handlowego. W mieście powstaje natomiast duże centrum handlowe – Posnania, o łącznej powierzchni 99 000 mkw., z planowaną datą otwarcia w drugiej połowie 2016 r. Ponadto w Poznaniu buduje się niewielkie, zlokalizowane przy autostradzie, centrum handlowe Galeria A2 – wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe w Poznaniu I poł. 2015 r.”

REKLAMA

Wysoki poziom konkurencji w Poznaniu obrazują dane dotyczące nasycenia – jedno centrum handlowe w aglomeracji obsługuje średnio ok. 43,4 tys. osób, a na mkw. poznańskiego centrum handlowego przypada średnio 44 900 PLN rocznie. Siła nabywcza mieszkańców aglomeracji poznańskiej jest o 32% wyższa od średniej krajowej. Wysokie nasycenie powierzchnią centrów handlowych (755 mkw. na 1 000 mieszkańców) jest pochodną zasobów o wielkości 622 500 mkw.

Tradycyjne centra handlowe stanowią 85% całkowitych zasobów, ale w Poznaniu można zrobić także zakupy w parku handlowym (12% całości powierzchni) czy centrum wyprzedażowym (3%). O dużej różnorodności typów obiektów handlowych świadczy fakt, że małe centra zakupów codziennych stanowią aż 7% całości zasobów.

Sztandarowym centrum handlowym w Poznaniu jest Centrum Biznesu i Sztuki Stary Browar (47 500 mkw.), zlokalizowane w ścisłym centrum miasta, na terenie dawnego Browaru Huggera, składające się z części handlowej, biurowej, gastronomicznej oraz hotelu. Popularnymi miejscami zakupów i spędzania wolnego czasu są także Galeria Malta (54 200 mkw.) i Poznań City Center (58 000 mkw.).

Pionierami na rynku centrów handlowych były jednak górczyńska Panorama, Park Handlowy Franowo i ETC Swarzędz, otwarte w pierwszej połowie lat 90-tych, obecnie przebudowywane i modernizowane. Najmłodszy obiekt handlowy w Poznaniu to ukończone w 2014 roku niewielkie centrum zakupów codziennych – Galeria Dębiec (9 800 mkw.). W centrach handlowych w Poznaniu działa ok. 1 540 sklepów. Najwięcej jest ich w Starym Browarze (ok. 215 lokali) i Galerii Malta (ok. 160 lokali). Największą grupę najemców stanowią sklepy z sektora mody (29%) oraz usług (12%).

— Znaczący wzrost konkurencji sprawia, że w perspektywie średnioterminowej na rynku brak jest nowych projektów na zaawansowanym etapie rozwoju, ale kilka centrów handlowych realizuje lub przygotowuje modernizacje i przebudowy (np. Panorama) — mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.

Współczynnik pustostanów w Poznaniu wynosi 3,7% i znajduje się w lekkim trendzie wzrostowym w związku z postępującym nasyceniem rynku. Największe pustostany notowane są w niewielkich centrach lokalnych i w starych zasobach powierzchni. Skład najemców nadal dopełnia oddany w 2013 roku Poznań City Center.

Miesięczne czynsze za powierzchnie w centrach handlowych w Poznaniu wahają się w granicach 47-49 EUR za mkw.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA