PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Co dalej z podatkiem od dużych sieci handlowych?

  • www.portalspozywczy.pl
  • 19 sie 2015 08:29

Według analityków Domu Maklerskiego BDM po wyborach parlamentarnych na krajowym rynku handlu może dojść do wielu istotnych decyzji regulacyjnych, które mogą dotknąć z różnymi konsekwencjami poszczególne segmenty "firm działających w sektorze hurtowym".

REKLAMA

Do tej pory opinia publiczna została poinformowana o planowanym nałożeniu podatku na sklepy wielkopowierzchniowe. Według ekspertów z realizacją obietnic przedwyborczych Prawa i Sprawiedliwości mogą być problemy.

Nie są znane jednak konkretne szczegóły projektu ustawy, co powoduje, że ciężko na chwilę obecną jednoznacznie określić wpływ planowanych zmian. Znaczna część reform jest wzorowana na przykładzie Węgier.

W założeniach Wiktora Orbana prowadzona przez niego polityka ma pozwolić na zwiększenie udziału dużych zagranicznych przedsiębiorstw w finansowaniu budżetu państwa oraz osłabienie pozycji konkurencyjnej sieci handlowych z zagranicznym kapitałem względem lokalnych przedsiębiorców, prowadzących własne punkty sprzedażowe. Występują trzy formy opodatkowania, których skala jest uzależniona od poziomu obrotów.

Są według analityków Domu Maklerskiego BDM to:

1. Podatek kryzysowy – obowiązywał w latach 2010-13 i obejmował również sektor energetyczny i telekomunikacyjny. Podstawą podatku były przychody netto ze sprzedaży, a stawka podatku była naliczana progresywnie dla czterech progów. W przypadku wprowadzenia go w Polsce w „węgierskiej” formie skutkowałoby nałożeniem opodatkowania w wys. 2,5% dla sieci, których roczne obroty przekraczają 5,6 mld zł.

2. Podatek od przychodów z reklam (ATA) – dotyczy przede wszystkim rynku mediów. Według specjalistów z PWC, nałożenie takiego podatku przełożyłoby się istotnie na podmioty handlowe, które ponoszą duże nakłady na marketing (podniesienie cen przez przedstawicieli mediów). Na Węgrzech podatek uderzył przede wszystkim w stację RTL. Warto zauważyć, że hipermarkety także prowadzą działalność reklamową, drukując gazetki i ulotki promocyjne. Część sieci uzyskuje w ten sposób do 1% przychodów od producentów sprzedawanych towarów.

3. Opłata za urzędową kontrolę jakości – zakłada nałożenie progresywnej opłaty, naliczanej od sprzedaży produktów spożywczych. Sieci, których przychody (w przeliczeniu na PLN) przekraczają 16,9 mld zł płacą opłatę w wys. 6 proc. obrotu.

4. Wymóg utrzymania rentowności – dotyczy podmiotów, których przynajmniej połowa przychodów pochodzi z handlu detalicznego (w tym FMCG). W przypadku przekroczenia 50 mld HUF obrotów i niewypracowania zysku w ciągu dwóch sieć ma obowiązek zaprzestania działalności.

5. Pozostałe ograniczenia – są to zakazy produkcji i dystrybucji produktów, które mogą pogorszyć sytuację partnerów biznesowych, zakazy wpływania na decyzje partnera czy też wypychania z rynku konkurentów poprzez proponowanie nadmiernie niskich cen.

  • 1
  • 2

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.