PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Convenience, czyli dawny pomysł w nowoczesnej formie

  • Autor: propertynews.pl
  • 12 sie 2014 09:51

Convenience, czyli dawny pomysł w nowoczesnej formie

Polski rynek handlowy dojrzewa, a profil nowo budowanych inwestycji zmienia się. - Wraz ze wzrostem konkurencji deweloperzy zaczynają eksplorować nowe lokalizacje i koncepty - do takich należą „convenience centres" - mówi Katarzyna Michnikowska z Colliers International.

REKLAMA

Czy jest to jednak naprawdę nowy koncept? - Jeśli sięgniemy pamięcią do lat 70-tych - okresu dynamicznego rozwoju wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego, przypomnimy sobie, że centra zakupów codziennych istniały wtedy w każdym większym osiedlu w formie pawilonów handlowo-usługowych. Proponowane wówczas rozwiązania funkcjonalne dla handlu nie przetrwały próby czasu. Nieliczne pawilony udało się zmodernizować i dostosować do potrzeb konsumentów, inne zostały chaotycznie zagospodarowane - mówi Katarzyna Michnikowska.

Zauważalny na polskim rynku trend budowy „convenience centres" to powrót do dawnych pomysłów w nowoczesnej formie. Dawne pawilony zastępowane są przez niewielkie parki i centra handlowe o wielkości 3 - 5 tys. mkw. GLA. - Trzon „convenience centres" stanowią sklepy spożywcze uzupełnione apteką, drogerią, księgarnią, kioskiem, sklepem z wyposażeniem dla domu, sklepem z modą lub obuwiem z niższą cenowo ofertą, podstawowymi usługami, bankiem, cukiernią oraz punktem gastronomicznym oferującym posiłki „na wynos" - wylicza Michnikowska.

Poza grupą najemców w naturalny sposób zainteresowanych ekspansją w obiektach typu „convenience centres" istnieją również tacy, dla których nie nadaje się taki format. Do nich należą najemcy z sektora mody. - Moda wymaga stworzenia warunków do zakupów porównawczych i impulsowych a tego centra typu „convenience" nie są w stanie zapewnić. Wyjątek stanowią najemcy mogący samodzielnie, w ramach swojego sklepu, zapewnić wystarczającą ofertę: H&M, LPP, CCC i najemcy z ofertą dyskontową: Pepco, Takko, KIK.

Obecnie w tym segmencie rynku działa kilkunastu profesjonalnych deweloperów budujących niewielkie obiekty handlowe zarówno w małych miastach jak i na osiedlach mieszkaniowych miast średniej wielkości i dużych. - Perspektywy rozwoju „convenience centres" w Polsce są bardzo dobre - istnieje zapotrzebowanie ze strony klientów i grupa najemców gotowych do otwierania sklepów w tego typu obiektach - podkreśla przedstawicielka Colliers International.

Ograniczeniem w rozwoju takich inwestycji są jednak ceny gruntów oraz kwestie planistyczne. - Kwestia cen gruntów ma szczególne znaczenie dla tempa rozwoju tego typu obiektów, w kontekście obowiązujących w nich stosunkowo niskich czynszów. Osiągane przychody muszą zrównoważyć koszty aby business plan zamknął się a inwestycja była opłacalna. Deweloperzy szukający działek pod „convinience centres" w osiedlach mieszkaniowych dużych miast konkurują z deweloperami, którzy są w stanie zaakceptować wyższą cenę działki na potrzeby budynku mieszkalnego z handlem i usługami w parterze - wyjaśnia Michnikowska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA