PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Cudzoziemcy kupują coraz więcej w Polsce

  • Autor: GUS
  • 29 paź 2015 07:39

Cudzoziemcy kupują coraz więcej w Polsce Fot. Fotolia

Szacunkowa wartość towarów i usług zakupionych w Polsce przez cudzoziemców w 2014 roku ukształtowała się na poziomie 35,4 mld zł, a wydatków poniesionych za granicą przez mieszkańców Polski – 18,1 mld zł.

REKLAMA

Najwyższe wydatki zarówno cudzoziemców odnotowano w III kwartale (10,5 mld zł). Natomiast najniższe wydatki cudzoziemcy ponieśli w IV kwartale – 7,6 mld zł.

W 2014 r. cudzoziemcy przybywający do Polski najwięcej wydali na zakup towarów – 28,5 mld zł, co stanowiło 80,5 proc. ogółu ich wydatków. Na usługi przeznaczyli 6,9 mld zł, czyli pozostałe 19,5 proc. kwoty wydatkowanej w naszym kraju.

Największym zainteresowaniem obcokrajowców cieszyły się towary nieżywnościowe, na które wydali łącznie 20,3 mld zł (57,3 proc. ogółu ich wydatków). Na towary żywnościowe i napoje bezalkoholowe przeznaczyli 4,7 mld zł (13,2 proc.), natomiast na napoje alkoholowe i tytoń – łącznie 3,5 mld zł (10,0 proc.). 

Na poszczególnych odcinkach granicy występowało pewne podobieństwo, ale też i zróżnicowanie jeśli chodzi preferencje zakupowe cudzoziemców. Nierezydenci przekraczający poszczególne odcinki granicy lądowej (zarówno wewnętrznej UE jak i zewnętrznej UE) oraz granicę morską największe kwoty przeznaczali na zakup towarów, głownie nieżywnościowych. Tylko w przypadku granicy powietrznej wystąpiła pewna odmienność – największe wydatki cudzoziemcy ponieśli na usługi (głównie na zakwaterowanie i wyżywienie) – 2,6 mld zł, co stanowiło 63,7 proc. wydatków poniesionych na tym odcinku granicy. Cudzoziemcy przekraczający granicę wewnętrzną UE wydali na usługi 10 razy więcej niż obcokrajowcy podróżujący do Polski przez granicę zewnętrzną UE.

W przypadku zewnętrznej granicy UE cudzoziemcy ponad 80proc. swoich wydatków przeznaczyli na zakup towarów nieżywnościowych, z czego ponad 1/4 na zakup materiałów do budowy, remontu i konserwacji mieszkania lub domu (najwięcej osoby przekraczające granicę polsko-ukraińską). Dużym zainteresowaniem cieszył się także sprzęt gospodarstwa domowego i audiowizualny oraz części i akcesoria do środków transportu. Z kolei cudzoziemcy przekraczający wewnętrzną lądową granicę UE znaczne kwoty przeznaczyli na zakup paliwa oraz wyrobów tytoniowych. Towary te w ogólnej strukturze wydatków cudzoziemców na tym odcinku granicy wyniosły odpowiednio 22,8 proc. oraz 12,9 proc.

Najwięcej na ten asortyment wydali nierezydenci przekraczający granicę polsko-niemiecką.

Cudzoziemcy przekraczający wewnętrzną granicę UE chętnie nabywali również w Polsce odzież i obuwie, na które przeznaczyli 10,1 proc. swoich wydatków. Spośród towarów żywnościowych największą popularnością wśród wszystkich cudzoziemców przybywających do Polski cieszyło się mięso i wyroby mięsne. 


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA