PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Czy Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla zagranicznych marek?

  • Autor: Propertynews.pl
  • 17 lip 2018 14:56

Czy Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla zagranicznych marek? Szymon Łukasik, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców Handlowych w firmie Cresa Polska.

Sukces w handlu uzależniony jest od dobrej lokalizacji. Znalezienie odpowiedniego miejsca na lokal może znacznie wydłużyć proces wprowadzenia brandu na polski rynek. Większość marek chce otwierać swoje pierwsze sklepy w Warszawie – sieci handlowe często wolą więc poczekać, niż zacząć gdzie indziej – mówi Szymon Łukasik, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców Handlowych w firmie Cresa Polska.

 

REKLAMA

W ubiegłym roku do Polski weszło blisko 30 nowych marek. Czy to znaczy, że jesteśmy atrakcyjnym rynkiem do rozwoju zagranicznych brandów?

Szymon Łukasik, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców Handlowych w firmie Cresa Polska: Zagraniczni najemcy zawsze interesowali się Polską, która jest silną i stabilną gospodarką. Znajdujemy się też w bardzo specyficznym momencie – polski rynek handlowy jest już dojrzały, ale jeszcze nienasycony. To wręcz idealne warunki dla rozwoju. Niewątpliwym plusem dla sieci wchodzących na nasz rynek jest mała konkurencja. Dzisiaj funkcjonuje tutaj niewiele, bo ok. 300 marek, a na dodatek nie wszystkie się rozwijają. Na rynkach zachodnich jest zwykle dwa razy tyle brandów. Jednocześnie polski rynek nowoczesnej powierzchni handlowej rozwija się prężnie już od wielu lat i biznes prowadzi się tutaj według wypracowanych, sprawdzonych i przejrzystych przepisów, co znacznie ogranicza ryzyko. Ważnym czynnikiem przyciągającym międzynarodowych najemców jest również systematyczny wzrost zamożności polskiego społeczeństwa, a więc jego siły nabywczej – w ubiegłym roku wyniosła ona 6710 euro per capita, czyli ok. 28,5 tys. zł rocznie.

Wracając jednak do liczb: czy 30 nowych marek w roku to dużo?

Byłoby to całkiem sporo, gdyby nie to, że w tym samym czasie osiem innych marek, z różnych powodów, wycofało się z rynku. Co najmniej kilka sieci zamyka swoje sklepy każdego roku. W efekcie ich liczba nie zmienia się bardzo znacząco. Dodatkowo trzeba pamiętać, że około 70 proc. operatorów, którzy wchodzą do Polski, w pierwszym roku działalności otwiera tylko jeden sklep. Jedynie połowa planuje otwarcie kolejnych sklepów w drugim roku. Te statystyki jasno pokazują, jak czaso– i energochłonny oraz skomplikowany jest proces debiutu sieci handlowej na nowym rynku.

Dlaczego aż tyle sieci musi zamykać swoje sklepy? Co jest powodem ich niepowodzenia?

Wprowadzenie, a potem rozwój marki na nowym rynku, to bardzo skomplikowany proces. Ryzyko popełnienia błędu jest duże i to już od samego początku. Sieci, które doskonale radzą sobie na innych rynkach, w Polsce mogą nie powtórzyć tego sukcesu, ponieważ każdy rynek rządzi się swoimi prawami. Przykładem jest chociażby Bata. Nie ma klienta, który nie kojarzyłby tego logo, a jednak Bata musiała wycofać się z Polski – dobór ostatnich lokalizacji i zmniejszające się obroty nie pozwoliły sieci na kontynuację biznesu w naszym kraju. Dowolna marka, która upojona sukcesem spocznie na laurach i zaniedba rynek, nie dostosowując się do jego potrzeb i oczekiwań, może doświadczyć spowolnienia biznesu, prowadzącego do upadku. Im lepiej idą interesy, tym bardziej należy ich doglądać.

  • kinty 2018-07-18 12:40:05
    Nasze spółki odzieżowe radzą sobie na obczyźnie bardzo dobrze, to powinna być dobra wskazówka dla następnych firm które szukają dodatkowych zysków zagranicą.
  • BoBer 2018-07-18 13:13:41
    Powoli nasze firmy odnoszą coraz większe sukcesy za granicą. Oby takich przedsiębiorstw jak LPP i CCC było jak najwięcej, wtedy będziemy mieć silną gospodarkę.
  • dominika 2018-07-18 18:48:11
    szkoda,że nie mamy czołowych światowych marek w Polsce ???
  • margoo 2018-07-20 14:32:32
    Z tego co się orientuje to LPP systematycznie zwiększa ilość salonów w Europie i nie słychać, żeby zamykali, więc polskie ubrania są dobrze przyjmowane zagranicą.
  • Bratka 2018-07-27 13:30:55
    @dominika może jeszcze nie mamy, ale LPP jest na dobrej drodze. Reserved staje się coraz popularniejszą marką w Europie. Salon w Londynie jest tego świetnym przykładem.
  • Luki 2018-07-30 19:21:57
    Wymienione firmy to dowód, że Polacy też potrafią odnosić sukcesy na świecie i w końcu to obcokrajowcy kupują u nas, a nie tylko Polacy w zagranicznych sklepach.

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.