PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Deflacja znów wyższa

  • Autor: PAP
  • 12 kwi 2016 07:37

Deflacja znów wyższa Fot. Fotolia

Deflacja w marcu wyniosła 0,9 proc. w ujęciu rocznym - podał w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny. W porównaniu z lutym ceny wzrosły o 0,1 proc.

REKLAMA

Ekonomiści oceniali, że deflacja w marcu utrzymała się na poziomie z lutego, czyli że ceny spadły o 0,8 proc. w ujęciu rocznym, zaś w miesięcznym wzrosły o 0,2 proc.

Największy wpływ na deflację w porównaniu z marcem ub. roku miały obniżki opłat związanych z transportem (o 8,4 proc.), niższe ceny odzieży i obuwia (o 3,5 proc.) i opłat związanych za mieszkania (o 0,6 proc.), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,73 p. proc., 0,19 p. proc. i 0,17 p. proc.

Jak napisał GUS w komunikacie największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z lutym br. ogółem miały wyższe ceny odzieży i obuwia (o 1,8 proc.), żywności (o 0,4 proc.), transport (o 0,8 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,10 p. proc., 0,09 p. proc. i 0,07 p. proc. Niższe były ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą (o 1,7 proc.), które obniżyły ten wskaźnik o 0,11 p. proc.

Ceny żywności w marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,4 proc. Najbardziej podrożał cukier o 4,3 proc., owoce (o 2,3 proc.) oraz warzywa (o 1,6 proc.). Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili za ryby i owoce morza (o 1 proc.) oraz makarony i produkty makaronowe (o 0,6 proc.). Droższe niż w lutym br. było także mięso (przeciętnie o 0,1 proc., w tym mięso drobiowe - o 1,4 proc., cielęce - o 0,3 proc., wołowe - o 0,1 proc., przy spadku cen wieprzowiny - o 0,3 proc. i wędlin - o 0,2 proc.).

Ceny pieczywa pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. W marcu br. staniała mąka (o 1,5 proc.), masło (o 1,2 proc.) oraz tłuszcze roślinne (o 0,5 proc.). Mniej niż w lutym br. konsumenci płacili za artykuły w grupie "mleko, sery, jaja" (przeciętnie o 0,2 proc.). Staniały nieco napoje alkoholowe (o 0,1 proc.), a ceny wyrobów tytoniowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.

Koniec wyprzedaży kolekcji jesienno-zimowej, a także wprowadzenie na rynek nowej kolekcji wiosenno-letniej spowodowało, iż w marcu br. ceny odzieży i obuwia ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 2 proc. i 1,7 proc. wyższym niż w lutym br.

Ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem obniżyły się w marcu br. o 0,1 proc. Na poziomie zbliżonym do obserwowanego przed miesiącem pozostały opłaty za użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii. Zanotowano wzrost opłat za zaopatrywanie w wodę (o 0,3 proc.), usługi kanalizacyjne (o 0,2 proc.) i wywóz śmieci (o 0,1 proc.), wyższe były opłaty za najem mieszkania (o 0,2 proc.).

  • 1
  • 2

REKLAMA

PARTNERZY SERWISU partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu

PRIME PROPERTY PRIZE 2018

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.