PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Deweloperzy centrów handlowych wracają do wielkich miast

  • Autor: propertynews.pl
  • 12 mar 2015 12:17

Deweloperzy centrów handlowych wracają do wielkich miast

Po chwilowym spowolnieniu w ostatnich latach, najbliższy rok przyniesie wzrost aktywności deweloperów w zakresie projektów handlowych realizowanych w głównych aglomeracjach w Polsce. To właśnie na nie przypada niemal 60 proc. z wolumenu powierzchni będącej w budowie - wynika z najnowszego raportu Knight Frank „Polska - rynek komercyjny w 2014 roku". Eksperci firmy oczekują również kontynuacji trendu modernizacji centrów starszej generacji oraz rozwoju ulic handlowych.

REKLAMA

Według raportu Knight Frank podsumowującego rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce, na koniec 2014 roku zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynosiły 11,5 mln mkw. W ostatnim czasie aktywność deweloperów skupiała się głównie w miastach poniżej 400 tys. mieszkańców, gdzie w minionym roku zrealizowano 94 proc. nowej powierzchni. Ten rok i kolejne lata mogą jednak przynieść odwrócenie tego trendu i rosnącą podaż nowych projektów w głównych aglomeracjach.

- Na koniec 2014 roku w budowie było niemal 900.000 mkw. powierzchni handlowej. Niemal 60 proc. podaży w trakcie realizacji zlokalizowane jest w głównych aglomeracjach (pomimo wysokiego wskaźnika nasycenia na tych rynkach), podczas gdy na koniec 2013 roku udział ten wynosił zaledwie 20 proc. Na tak wysoki wolumen wpłynęło kilka wielkoskalowych projektów, m.in. Posnania w Poznaniu (100.000 mkw.), Sukcesja w Łodzi (57.000 mkw.) czy trójmiejskie Forum Radunia (62.000 mkw.) i Galeria Metropolia (33.700 mkw.) - podsumowuje Bożena Kozłowska, konsultant w Dziale Badań Rynku Knight Frank.

Jednocześnie obserwowana jest kontynuacja trendu modernizacji, rozbudowy i rekomercjalizacji centrów starszej generacji. - Na rynku obserwujemy aktywności związane z modernizacją obiektów handlowych, które przekładają się na wartość aktywów. W głównej mierze są to rozbudowy - komentuje Agnieszka Mielcarz, dyrektor Działu Retail Asset Management Knight Frank. - Tego typu działanie pozwala na wykorzystanie sprawdzonej destynacji zakupowej, a jednocześnie, poprzez równocześnie prowadzone remonty, umożliwia dostosowanie istniejącej powierzchni do standardów rynkowych. Obserwujemy procesy repozycjonowania, rekomercjalizacji, wręcz reprofilowania projektów, które tym samym budują swoją przewagę lub doprowadzają do stworzenia równowagi konkurencyjnej na danym obszarze. Tu również wiele inwestycji dotyczy największych aglomeracji - jak choćby wrocławska Magnolia Park, toruński Atrium Copernicus czy warszawskie centrum Wola Park. Trend związany z modernizacją widać również pośród najemców, którzy wdrażają nowe koncepty, woląc inwestować w powiększone salony w dobrze znanych lokalizacjach.

  • 1
  • 2

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA