PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Deweloperzy wracają do dużych miast

  • Autor: Propertynews.pl
  • 12 sie 2015 08:07

Deweloperzy wracają do dużych miast Dominika Jędrak, Colliers International

Po okresie dominacji miast regionalnych, jeśli chodzi o nowe inwestycje handlowe, deweloperzy zmieniają plany. Na celownik powrócił Poznań, Wrocław i Łódź. Duże projekty szykują się również w Warszawie.

REKLAMA

Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą ok. 10,5 mln mkw. W budowie znajduje się 745,8 tys. mkw., z czego 60% przypada na największe aglomeracje. W miastach małych (poniżej 100 tys. mieszkańców), które w 2014 r. cieszyły się największym udziałem w nowej podaży, zlokalizowane jest obecnie jedynie 25 proc. powierzchni w budowie – wynika z raportu Colliers International podsumowującego rynek handlowy w pierwszym półroczu tego roku.

Aglomeracja warszawska pozostaje niezmiennie największym rynkiem handlowym (ok. 1,4 mln mkw.). Jest to również rynek charakteryzujący się najwyższym poziomem siły nabywczej przypadającej rocznie na jednego mieszkańca (średnio blisko 43 tys. zł/mieszkańca rocznie).

Najwyższym poziomem nasycenia powierzchnią handlową wśród ośmiu największych aglomeracji charakteryzują się niezmiennie Wrocław (772 mkw./1000 mieszkańców) oraz Poznań (755 mkw./1 000 mieszkańców).

Dominację dużych miast w strukturze podaży podkreśla skala projektów będących w budowie. Największe inwestycje, które powstają obecnie w Polsce to: poznańskie centrum handlowe Posnania (99 tys. mkw.) oraz Wroclavia (64 tys. mkw.), która powstaje w miejscu dawnego wrocławskiego dworca PKS. Kolejne dwa duże obiekty to Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. mkw.) oraz łódzka Sukcesja (46,3 tys. mkw.).

W I poł. 2015 r. w Polsce swój debiut miało kilkanaście zagranicznych sieci. Oferta modowa warszawskich centrów handlowych powiększyła się m.in. o sklep brytyjskiej sieci Superdry otwarty w czerwcu w Złotych Tarasach, sklep francuskiej sieci Kiabi otwarty w kwietniu w Blue City, czy francuski format sklepu z obuwiem sportowym Courir, który od czerwca znajduje się w Galerii Mokotów. Z kolei w Krakowie swój debiut miał salon z bielizną Esprit Bodywear (Galeria Krakowska), a we wrocławskim centrum handlowym Magnolia Park otwarto pierwszy w Polsce sklep hiszpańskiej sieci Décimas, oferującej obuwie i odzież sportową.

W kwietniu br. ogłoszono oficjalnie zakończenie działalności w Polsce czeskiej sieci Bata. Sieć prowadziła w Polsce 14 sklepów. Wszystkie zostały zamknięte.

Szwedzka sieć odzieżowa H&M otworzyła w kwietniu pop-up store w warszawskim centrum wyprzedażowym Factory Annopol. Sklep działał przez 2 miesiące, a dochód ze sprzedaży przekazany został na cele charytatywne. To pierwszy tego typu projekt sieci w Polsce.

  • 1
  • 2


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA