PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

DTZ: Rynek zmierza ku centrom hadlowym piątej generacji

  • Autor: Propertynews.pl
  • 06 wrz 2011 12:11

Kolejnym etapem rozwoju centrów handlowych w Polsce będą multifunkcyjne obiekty piątej generacji. - Będą to duże projekty, istniejące już w Europie Zachodniej, łączące wiele funkcji, takich jak handlowa, rozrywkowa, mieszkaniowa, hotelowa, a także biurowa - wyjaśnia Olga Drela, analityk Rynku Nieruchomości Handlowych, zespół Doradztwa i Badań Rynkowych, DTZ.

REKLAMA

- Centra handlowe to format, który rozwija się od lat dostosowując się do zmieniających potrzeb klientów. Koniec lat 90-tych, gdy pierwsze nowoczesne projekty handlowe pojawiały się na polskim rynku, był czasem centrów pierwszej generacji o dominującym udziale hipermarketów. Ofertę centrum uzupełniała mała galeria z kilkunastoma lokalami usługowymi i handlowymi - opowiada Olga Drela.
Do pierwszych operatorów obecnych na rynku należeli HIT, przejęty w późniejszych latach przez Tesco i Geant, przejęty przez Real, a także Auchan i Carrefour.

Wzrastająca siła nabywcza Polaków utworzyła potencjał do rozwoju galerii sklepów towarzyszących hipermarketom. - W centrach handlowych drugiej generacji udział powierzchni hipermarketu zmniejszył się do około 30-40 proc., dominujący udział stanowią butiki, sklepy oraz lokale usługowe. Przykładami są centra M1, które obecnie są przedmiotem rozbudowy - tłumaczy Olga Drela.

Jak dodaje, kolejnym bodźcem w rozwoju formatu centrum handlowego był rosnący popyt na funkcje rozrywkowe, które towarzyszą rozbudowanej ofercie handlowej. - Obecność elementu rozrywkowego, jak również zmniejszony udział operatora spożywczego - nawet do poziomu supermarketu, to typowe cechy centrów trzeciej generacji. Pierwszymi obiektami tego typu była Galeria Mokotów oraz CH Janki z otwartą częścią kinową - mówi ekspertka z DTZ.

Nowoczesne centra handlowe czwartej generacji są miejscem, gdzie klient oprócz zakupów może załatwić wiele spraw, korzystając z rozbudowanych funkcji rozrywkowych, rekreacyjnych, usługowych i biurowych, tj. usług medycznych, spa, centrów targowych i konferencyjnych, przestrzeni wystawowych, galerii, a nawet miejsc imprez kulturalnych. - Do przykładów tego typu projektów należą Złote Tarasy, Manufaktura i Blue City - centrum, które aktywnie dostosowuje się do zmieniających się warunków rynkowych, dodając do swojej oferty pożądane funkcje - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA