PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

DTZ: Rynek zmierza ku centrom hadlowym piątej generacji

  • Autor: Propertynews.pl
  • 06 wrz 2011 12:11

Kolejnym etapem rozwoju centrów handlowych w Polsce będą multifunkcyjne obiekty piątej generacji. - Będą to duże projekty, istniejące już w Europie Zachodniej, łączące wiele funkcji, takich jak handlowa, rozrywkowa, mieszkaniowa, hotelowa, a także biurowa - wyjaśnia Olga Drela, analityk Rynku Nieruchomości Handlowych, zespół Doradztwa i Badań Rynkowych, DTZ.

REKLAMA

- Centra handlowe to format, który rozwija się od lat dostosowując się do zmieniających potrzeb klientów. Koniec lat 90-tych, gdy pierwsze nowoczesne projekty handlowe pojawiały się na polskim rynku, był czasem centrów pierwszej generacji o dominującym udziale hipermarketów. Ofertę centrum uzupełniała mała galeria z kilkunastoma lokalami usługowymi i handlowymi - opowiada Olga Drela.
Do pierwszych operatorów obecnych na rynku należeli HIT, przejęty w późniejszych latach przez Tesco i Geant, przejęty przez Real, a także Auchan i Carrefour.

Wzrastająca siła nabywcza Polaków utworzyła potencjał do rozwoju galerii sklepów towarzyszących hipermarketom. - W centrach handlowych drugiej generacji udział powierzchni hipermarketu zmniejszył się do około 30-40 proc., dominujący udział stanowią butiki, sklepy oraz lokale usługowe. Przykładami są centra M1, które obecnie są przedmiotem rozbudowy - tłumaczy Olga Drela.

Jak dodaje, kolejnym bodźcem w rozwoju formatu centrum handlowego był rosnący popyt na funkcje rozrywkowe, które towarzyszą rozbudowanej ofercie handlowej. - Obecność elementu rozrywkowego, jak również zmniejszony udział operatora spożywczego - nawet do poziomu supermarketu, to typowe cechy centrów trzeciej generacji. Pierwszymi obiektami tego typu była Galeria Mokotów oraz CH Janki z otwartą częścią kinową - mówi ekspertka z DTZ.

Nowoczesne centra handlowe czwartej generacji są miejscem, gdzie klient oprócz zakupów może załatwić wiele spraw, korzystając z rozbudowanych funkcji rozrywkowych, rekreacyjnych, usługowych i biurowych, tj. usług medycznych, spa, centrów targowych i konferencyjnych, przestrzeni wystawowych, galerii, a nawet miejsc imprez kulturalnych. - Do przykładów tego typu projektów należą Złote Tarasy, Manufaktura i Blue City - centrum, które aktywnie dostosowuje się do zmieniających się warunków rynkowych, dodając do swojej oferty pożądane funkcje - podsumowuje.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA