PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Duże miasta wracają do gry

  • Autor: Propertynews.pl
  • 20 sty 2015 10:18

Duże miasta wracają do gry

332 tys. mkw. powierzchni w ramach centrów handlowych oddano do użytku w 2014 roku. - 45 proc. w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. W roku 2015 nowa podaż może sięgnąć 547 tys. mkw., z czego 40 proc. trafi na rynki w głównych aglomeracjach - wynika z najnowszego raportu JLL.

REKLAMA

- Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce sięga obecnie 12,4 mln mkw., z czego 8,82 mln mkw. przypada na centra handlowe. Dla porównania, w 2004 r. kiedy Polska dołączyła do Unii Europejskiej, całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wyniosła jedynie 3,8 mln mkw. To oznacza 132 proc. wzrost w ciągu 10 lat - mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

Rok 2014 zamknął się 332 tys. mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych, co oznacza spadek wobec 2013 r., kiedy do użytku oddano 466 tys. mkw. Najwięcej nowej podaży pojawiło się miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (45 proc.) oraz pomiędzy 100 a 200 tys. mieszkańców (26 proc.).

Do największych centrów handlowych otwartych w 2014 r. należy Atrium Felicity (75 tys. mkw. GLA) w Lublinie, Galeria Warmińska (41 tys. mkw.) w Olsztynie, Galeria Siedlce (34 tys. mkw.) w Siedlcach i Galeria Amber (33,5 tys. mkw.) w Kaliszu.

W IV kw. 2014 r. rynek centrów handlowych wzbogacił się o 65 tys. mkw., w ramach trzech nowych projektów - Vivo! w Pile (23,8 tys. mkw.), Centrum Galardia w Starachowicach (18 tys. mkw.), Galerii Dębiec w Poznaniu (9,8 tys. mkw.) oraz kilku rozbudów (największa to 11,8 tys. mkw. w CH Rywal w Białej Podlaskiej).

- Większość obiektów zrealizowanych w miastach małych jest adekwatna do wielkości i możliwości rynku, a projekty architektoniczne coraz częściej odzwierciedlają najnowsze trendy na świecie. Obiekty powstające w dużych ośrodkach nie tylko wypełniają ofertowe luki na mapie handlowej na swoich rynkach, ale są często także przyjazne dla środowiska oraz wprowadzają nową jakość przestrzeni publicznej. Co więcej, nierzadko stanowią one szansę rozwoju dla sieci handlowych, którym nie udało się znaleźć wystarczającej powierzchni w najlepszych istniejących obiektach. Należy także zauważyć, że nowe projekty otwierane w miastach o dużym nasyceniu powierzchnią handlową stanowią wyzwanie dla obiektów starzejących się oraz tych, które są gorzej postrzegane przez rynek. Ponieważ otoczenie konkurencyjne zmienia się i poprawia swoją jakość, słabsze centra mogą w coraz większym stopniu mierzyć się z rosnącym wakatem. To w rezultacie może osłabić ich pozycję rynkową, jeśli odpowiednie działania zapobiegawcze nie zostaną podjęte. Takie zjawisko zaobserwujemy nie tylko w małych ośrodkach, ale także w niektórych największych miastach - komentuje Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

  • szabo 2015-01-21 20:12:46
    Chciałbym, żeby ta informacja dotyczyła też Szczecina. Mieszkam trochę dalej od centrum na Warszewie i mimo, że okolica się mocno rozwinęła, ludzie naciskali to nie udało się, żeby u nas pojawiło się jakieś lokalne centrum handlowe. Czasem demonizujemy te sklepy kosztem rozsądku. Wysyłanie ludzi do centrum miasta w poszukiwaniu galerii to tylko dodatkowe korki. Mam nadzieję, że w Szczecinie się to zmieni.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA