PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Dyskonty mogą zyskać 5-procentowy wzrost sprzedaży dzięki kampaniom reklamowym

  • dlahandlu.pl
  • 08 kwi 2014 16:37

Sieci handlowe chcąc dotrzeć do konsumentów z komunikatem marketingowym muszą korzystać z coraz większej liczby kanałów komunikacji. Przynosi to jednak wymierne efekty. Bartosz Osiński z GfK Polonia przedstawia wyniki kampanii reklamowych w radiu i telewizji dla trzech kanałów dystrybucji: dyskontu, hipermarketu i sieci typu convenience.

REKLAMA

Budżety kampanii wyniosły: dyskont- 52mln zł, hipermarket - 41,8 mln zł oraz sieć convenience - 28,2 mln zł. Monitorowane kampanie miały miejsce w 4 kwartale 2013 roku.

Jak wynika z przeprowadzonych porównań i analiz przy niewielkiej liczbie kontaktów z kampanią widownie obu mediów (radia i telewizji) prawie w całości pokrywały się, unikalny zasięg radia wahał się między 3 proc. dla hipermarketu i sieci convenience a 5 proc. dla dyskontu, natomiast przy większej liczbie kontaktów unikalny zasięg radia wzrastał do 7 proc. w przypadku convenience, 8 proc. dla kampanii hipermarketu i aż 10 proc. dla dyskontu. Kolejne analizy pozwoliły na wyodrębnienie i zweryfikowanie w obrębie każdego z kanałów tej części sprzedaży, która została wygenerowana dzięki kampanii. W przypadku hipermarketu ta część była najmniejsza i wyniosła 3 proc. (w tym 71 proc. przyniosła kampania w TV, a 29 proc. kampania radiowa), w przypadku dyskontu kampania reklamowa dała 5 proc. sprzedaży (43 proc. kampania w TV, 57 proc. radiowa), natomiast najwyższy udział w sprzedaży, bo aż 15-procentowy, miała kampania dla sieci convenience (w rozbiciu na media: 67 proc. TV, 33 proc. radio). Pozostałe analizowane czynniki wpływające na sprzedaż to lojalność konsumentów oraz inne czynniki związane z zarządzaniem kategoriami produktowymi.

Najwyższe wartości ROI kampanii, liczone wg wielkości sprzedaży wygenerowanej dzięki kampanii względem cennikowego kosztu kampanii, osiągnięto w przypadku sieci dyskontowej (ROI kampanii 6,76), natomiast zdecydowanie niższe wartości osiągnęła kampanii w pozostałych dwóch przypadkach, tzn. hipermarketu (1,86) oraz sieci convenience (1,54). Zgoła odwrotną kolejność zaobserwowano analizując efektywność kampanii z punktu widzenia przyrostu liczby nowych klientów oraz ich lojalności. Okazuje się bowiem, iż w tym zakresie najwyższe wskaźniki osiągnięto w przypadku sieci convenience (35 proc. nowych klientów w skali miesiąca; 33 proc. z nich pozyskanych dzięki kampanii; 3,4 proc. z nich zostało klientami lojalnymi). W przypadku dwóch pozostałych analizowanych kanałów dystrybucji uzyskane wskaźniki dla monitorowanej kampanii reklamowej były na znacznie niższych poziomach.

MEP, czyli Media Efficiency Panel GfK Polonia to jednoźródłowy pomiar konsumpcji mediów: internetu, telewizji, prasy i radia połączony z rejestracja i analiza faktycznych zakupów FMCG dokonywanych przez polskich konsumentów. Podstawą (próbą) badania jest prowadzony przez instytut GfK Polonia od 20 lat panel 8 tysięcy polskich gospodarstw domowych obejmujący łącznie 15 tysięcy osób, codziennie zbierających i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG, AGD RTV i produktów OTC. Połączenie jednoźródłowych danych mediowych z informacjami na temat rzeczywistej aktywności kupujących konsumentów pozwala marketerom na efektywniejsze planowanie cross-mediowych kampanii reklamowych. Grupy docelowe kampanii reklamowych mogą być definiowane nie tylko ze względu na dane demograficzne, ale przede wszystkim wszelkie zmienne zakupowe - np. heavy buyers wśród mieszkańców miast w wieku 20-35 lat.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA