PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

E-sklepy muszą wprowadzić zmiany w polityce informacyjnej względem klientów

  • dlahandlu.pl
  • 19 lis 2014 16:27

Zgodnie z przepisami obowiązującymi branżę e-commerce, które 25 grudnia 2014 roku wchodzą w życie, prawie trzykrotnie wzrośnie liczba obowiązków informacyjnych względem konsumenta. Klient będzie stale informowany o tym, co aktualnie robi i jakie może to mieć skutki, a także jakie ma prawa dotyczące gwarancji, zwrotów i odstąpienia od umowy.

REKLAMA

Ustawa nakazuje jasność i zrozumiałość formułowania wszelkich treści adresowanych do kupującego na stronie. Dotyczy to przede wszystkim kwestii związanych z płatnościami. W przypadku, gdy klient nie zostanie jednoznacznie poinformowany o konieczności zapłaty, umowa sprzedaży w świetle prawa nie zostanie zawarta. Dlatego zamiast „kupuję i płacę" na przyciskach nawigacyjnych będzie widniała informacja „zamówienie oznacza obowiązek zapłaty". Ponadto, przedsiębiorca musi wydać konsumentowi dokument umowy zawartej poza lokalem lub potwierdzenie jej zawarcia, utrwalone na papierze lub na innym trwałym nośniku. W związku z powyższym, na większości stron www, na których prowadzona jest sprzedaż internetowa, muszą znaleźć się nowe regulaminy oraz funkcjonalności.

Sprzedawca internetowy ma obowiązek poinformować klienta o jego prawach związanych z odstąpieniem od umowy i reklamacją. Znowelizowane przepisy wydłużają okres odstąpienia do 14 dni, dając konsumentom więcej czasu na podjęcie decyzji czy zatrzymać dany produkt. W przypadku, gdy sprzedawca nie poinformuje o takiej możliwości, okres ten wydłuża się do roku. Klient ponosi koszty odesłania towaru, pod warunkiem, że został o tym wcześniej przez sprzedawcę poinformowany. W innym przypadku przedsiębiorca będzie zwracał pieniądze w wymiarze najtańszej oferowanej przez siebie formy przesyłki.

Regulacja praktycznie likwiduje możliwość kupowania przez Internet tym, którzy nie posiadają adresu e-mail - tym sposobem zwiększy się wiarygodność danych kupującego. Sklep internetowy nie będzie również pobierać dodatkowych opłat np. za płatność kartą lub odbiór za pobraniem. Przy kontaktach z infolinią e-sklepu, opłaty nie będą większe niż podstawowa stawka operatora.

Niezastosowanie się do nowych wymogów może być postrzegane przez organy prawne jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów. Ponadto, każdy niezaktualizowany zapis w obowiązującym regulaminie, sprzeczny z nowymi przepisami, będzie postrzegany jako klauzula niedozwolona.
Wydaje się, że postępowania będą kierowane głównie na drogę sądową - ze względu na charakter e-commerce istnieją techniczne problemy z nakładaniem kary w drodze mandatu przez policję.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA