Do Polski weszły w 2011 roku następujące sieci handlowe: marka mody damskiej z Wielkiej Brytanii Dorothy Perkins (Złote Tarasy w Warszawie), brytyjska marka oferująca niedrogie ubrania F&F (Blue City w Warszawie), amerykańska marka GAP oferująca ubrania i akcesoria (Arkadia w Warszawie), Foot Locker - sieć sprzedająca ubrania i buty sportowe znanych marek (Arkadia w Warszawie), amerykańska sieć sklepów z zabawkami Toys"R"Us (Blue City w Warszawie), a także marka modowa American Eagle, która zapowiada otwarcie pierwszego sklepu już wkrótce.

Niebawem powinniśmy się też spodziewać w Polsce pierwszych salonów odzieżowych Debenhams czy brytyjskiej marki z ubraniami szytymi na miarę TM Lewin. Jak podkreślają analitycy CBRE, są to marki, które obecnie analizują konkurencję i możliwości rozwoju w Polsce. Bardziej zaawansowane plany ma w naszym kraju Urban Outfitters, który planuje otworzyć swój pierwszy sklep jesienią jednym z centrów handlowych w Warszawie.

W 2012 roku można spodziewać się wejścia kolejnych nowych sieci na polski rynek, ponieważ nasz kraj został wskazany jako kierunek ekspansji przez 33 proc. respondentów ankiety przeprowadzonej przez CBRE dotyczącej intencji i kierunków rozwoju wśród międzynarodowych sieci handlowych. Jest to niewątpliwie zasługa silnej gospodarki, której wyznacznikiem jest wzrost PKB o 4,3 proc. w 2011 roku i przewidywany wzrost o ok. 3 proc. w 2012 roku.

Jedyną barierą wejścia nowych marek do naszego kraju może się okazać brak dostępności atrakcyjnych powierzchni handlowych. - Obserwujemy stałe zainteresowanie ze strony największych międzynarodowych marek, które chcą wejść na polski rynek. Jednak najlepsze centra handlowe w Warszawie, w których chcą się znaleźć w pierwszej kolejności, są niemal w całości skomercjalizowane. W związku z tym, być może niektóre znane marki zdecydują się na debiut na polskim rynku w innych dużych miastach, które dysponują jeszcze powierzchnią w centrach handlowych lub poczekają na zakończenie nowych inwestycji komercyjnych w Warszawie - mówi Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.

Czytaj więcej w raporcie "How global is the business of retail?"