PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Europa Środkowa wciąż z potencjałem dla nowych inwestycji handlowych

  • Autor: Propertynews.pl
  • 12 gru 2013 10:14

Europa Środkowa wciąż z potencjałem dla nowych inwestycji handlowych

Z najnowszego raportu Cushman & Wakefield dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie wynika, że w I półroczu 2013 r. zasoby powierzchni w centrach handlowych krajów Europy Środkowej, tj. Polski, Czech, Węgier i Słowacji, powiększyły się o ok. 190 000 mkw., z czego 126 000 mkw. oddano do użytku w naszym kraju. W tym samym okresie w Europie powstało łącznie 1,8 mln mkw. nowej powierzchni.

REKLAMA

Według autorów raportu w drugiej połowie bieżącego roku nowa podaż powierzchni w Europie Środkowej może wynieść 540 000 mkw. GLA, ponieważ okres przedświąteczny sprzyja otwieraniu obiektów handlowych. Łączna podaż nowej powierzchni za cały 2013 r. może osiągnąć poziom 730 000 mkw. GLA.

- Naszym zdaniem Europa Środkowa wciąż wykazuje potencjał nowych inwestycji. Obecnie inwestorzy koncentrują się na wyszukiwaniu atrakcyjnych lokalizacji z potencjałem deweloperskim w niektórych miastach, a przede wszystkim na optymalizacji istniejących centrów handlowych. Rynki Europy Środkowej pod względem wolumenu powierzchni w centrach handlowych zbliżają się do krajów zachodnich w dość szybkim tempie - mówi Jonathan Hallett, partner zarządzający firmy Cushman & Wakefield w Europie Środkowej.

Wśród największych obiektów handlowych oddanych do użytku w drugiej połowie 2013 r. należy wymienić Galerię Bronowice w Krakowie (60 000 mkw.), Poznań City Center w Poznaniu (58 000 mkw.) oraz Galerię Katowicką w Katowicach (53 000 mkw.). Z kolei w Czechach otwarto centrum handlowe Galerie Šantovka w Ołomuńcu o powierzchni 46 000 mkw., a na Węgrzech - drugi etap centrum Árkád (20 000 mkw.) oraz CET (12 000 mkw.) w Budapeszcie. Natomiast w pierwszej połowie 2013 r. największe nowe centra handlowe powstały w Polsce: Galeria Solna (30 000 mkw.) i Europa Centralna (27 000 mkw.).

Średnia podaż powierzchni w centrach handlowych na 1000 mieszkańców w 27 państwach Unii Europejskiej wynosi 262 mkw., natomiast w Europie Środkowej kształtuje się na poziomie 209 mkw. Dzięki dużej aktywności deweloperskiej w 2013 r. Polska jest obecnie rynkiem o największym w regionie nasyceniu powierzchnią centrów handlowych (225 mkw. na 1000 mieszkańców), wyprzedzając pod tym względem Słowację. Na drugim biegunie znalazły się Węgry, gdzie na 1000 mieszkańców przypada zaledwie 136 mkw. powierzchni w centrach handlowych, a w Czechach wskaźnik ten wzrósł do 210 mkw. na 1000 mieszkańców.

W 2013 r. w Czechach oddano do użytku dwa duże obiekty: w marcu ukończono rozbudowę popularnego centrum handlowego należącego do Unibail-Rodamco Centrum Černý Most w Pradze (obecnie 90 000 mkw.), a w październiku firma Dandreet otworzyła regionalne centrum handlowe Galerie Šantovka o powierzchni 46 000 mkw. w Ołomuńcu.

W pierwszej połowie 2013 r. na Słowacji nie powstały żadne nowe centra handlowe. Jedynym obiektem otwartym w bieżącym roku było centrum wyprzedażowe One Fashion Outlet o powierzchni 15 000 mkw. w miejscowości Voderady pod Trnawą.

  • 1
  • 2

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA