PARTNERZY
PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Fala renowacji. Przyszłość czy... konieczność?

  • Autor: Propertynews.pl
  • 24 mar 2016 13:31

Fala renowacji. Przyszłość czy... konieczność? Fot. Pasaż Grunwaldzki, Wrocław

Handel internetowy wyrasta na silnego konkurenta centrów i galerii, a klienci stali się bardziej wymagający. Wzrasta więc liczba modernizowanych obiektów handlowych. Metamorfozę przechodzą także sklepy sieciowe. To silny trend na 2016 rok.

REKLAMA

W Polsce jest coraz mniej miejsca na nowe obiekty, a marki deklarują raczej rozwój w dotychczasowych lokalizacjach, niż otwieranie nowych sklepów. Według danych JLL, 2016 rok będzie spokojniejszy pod względem nowych otwarć, niż poprzedni. Jeśli plany zostaną zrealizowane w terminie, rynek może urosnąć o 358 tys. mkw.

Dużo wyraźniejszym trendem będą wszelkiego rodzaju rozbudowy, przebudowy i remonty, a wszystko dlatego, że polskie galerie się starzeją. Pierwsze powstały ponad 20 lat temu i już dawno przestały spełniać wymagania rozwijającego się rynku. Chcąc sprostać coraz bardziej świadomym klientom, inwestorzy muszą swoje obiekty zmieniać, uatrakcyjniać i modernizować.

– Jednym z głównych powodów zmian jest podnoszenie komfortu zakupów i spędzania czasu. Te czynniki zaczynają być istotne także w rywalizacji pomiędzy centrami w poszczególnych miastach – przyznaje Maciej Kiepal, szef sprzedaży w polskim oddziale firmy Armstrong produkującej akustyczne sufity podwieszane montowane w sklepach i galeriach handlowych.

Odświeżenia potrzebują nie tylko centra pierwszej generacji, również te najbardziej topowe, ale już nie najmłodsze obiekty. Przed tymi ostatnimi klienci i sieci handlowe stawiają bardzo wysokie wymagania. Dlatego w ostatnich latach przebudowy przeszły m.in. warszawskie centra: Galeria Mokotów, Arkadia, Atrium Promenada, Blue City, a kilka lat wcześniej Klif. Z remontem niedawno ruszyło również Alfa Centrum w Białymstoku, a łódzka Manufaktura na inwestycje i remonty wyda w tym roku 5 mln zł. W sumie w minionym roku rozbudowie uległo aż 15 galerii handlowych.

Oprócz starzenia się obiektów, powodem zmian są również rosnące wymagania klientów i dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce. Sklepy internetowe są tak wygodną, a bywa, że również tańszą alternatywą dla tradycyjnego handlu, że coraz trudniej jest nakłonić klientów na wizytę w galerii.

Według prognoz w tym roku wartość e-handlu wzrośnie w Polsce o 15 proc. osiągając poziom ok. 38 mld zł. Nic więc dziwnego, że już od jakiegoś czasu deweloperzy i zarządcy myślą o swoich obiektach nie tylko w kontekście zakupów, ale również miejsc, gdzie można przyjemnie spędzić czas, zjeść obiad i spotkać się ze znajomymi. Nowe funkcje wymagają specjalnej oprawy, odpowiedniego klimatu wnętrz, który tworzą elementy wystroju jak sufity, oświetlenie czy elementy małej architektury. Standardem stały się strefy darmowego Wi-Fi, coraz częściej galeria wyposażona jest w beacony. Nowinki technologiczne jednak już nie wystarczają. Dziś walka rozgrywa się o komfort odwiedzających.


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA