PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Gdzie dwóch się bije...

  • Autor: Propertynews.pl
  • 24 wrz 2012 10:35

Gdzie dwóch się bije...

Boom na centra handlowe w Polsce trwa od kilkunastu lat i w tym czasie deweloperom skutecznie udało się wypełnić większość rynkowych nisz. Tam gdzie jest jeszcze miejsce na nowe obiekty, rozgorzała walka o przyszłych klientów. Najgorętsza toczy się w Lublinie.

REKLAMA

Ściana wschodnia Polski przez długie lata nie była w centrum uwagi deweloperów budujących centra handlowe, ale w ostatnim czasie takie miasta jak Rzeszów czy Białystok zaczęły pełnić pierwszoplanowe role. Jednak to Lublin stał się areną handlowego wyścigu zbrojeń.

Zainteresowanie deweloperów budową nowych centrów handlowych w Lublinie nie powinno dziwić, ponieważ to 350-tysięczne miasto daje perspektywy i szanse na osiągnięcie sukcesu komercyjnego takiej inwestycji. To co jednak wprawia w osłupienie i w pewien sposób obrazuje kurczące się możliwości absorpcji kolejnych projektów przez rynek, to liczba firm, które stanęły w szranki o lublinian.

- Co najmniej 15 deweloperów rozważa obecnie budowę obiektów handlowych w Lublinie. Ich projekty są na różnym etapie zaawansowania, począwszy od wstępnych planów do rozpoczętych budów - mówi Dorota Lachowska z firmy Polish Properties. O tym, że wygrać nie będzie łatwo, świadczy „waga" i doświadczenie przeciwników, wśród których są największe spółki działające w tym sektorze budownictwa komercyjnego: Atrium European RE, Echo Investment, Immofinanz Group, IKEA, Segece czy Centrum Development & Investment.

Wskaźniki działają na wyobraźnię
To co ich przyciąga to stosunkowo niskie nasycenie rynku. Podczas gdy na tysiąc mieszkańców Białegostoku czy Szczecina przypada ponad 600 mkw. powierzchni w centrach handlowych, o tyle w Lublinie wskaźnik ten nieznacznie przekracza 450 mkw./tys. mieszkańców.

Według danych firmy doradczej Colliers International, w stolicy Lubelszczyzny jest ok. 170 tys. mkw. powierzchni handlowej w obiektach różnej generacji. To działa na wyobraźnie inwestorów. Ale... - Jeśli wszystkie planowane inwestycje dojdą do skutku, w ciągu kilku najbliższych lat w mieście zostanie oddanych do użytku ok. 370 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej - informuje Anna Radecka, Senior Associate, Colliers Intenational.

Taki scenariusz jest jednak mało realny, bo wtedy każdy 1000. lublinian miały do dyspozycji ponad 1000 mkw. powierzchni w centrach handlowych. - Szansę na realizację mają góra dwa najlepiej przemyślane i zaplanowane projekty. Przy obecnych warunkach rynkowych zapewnienie wysokiego stopnia komercjalizacji i uzyskanie finansowania to decydujące kryteria powodzenia, a ich spełnienie w świetle ambitnych planów deweloperów nie będzie łatwe - przekonuje Patrycja Dzikowska z firmy Jones Lang LaSalle.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA