PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Gorące miesiące na rynku handlowym dopiero przed nami. Cisza przed burzą?

  • Autor: Propertynews.pl
  • 03 sie 2017 15:40

Gorące miesiące na rynku handlowym dopiero przed nami. Cisza przed burzą? Galeria Północna, największa galeria planowana do otwarcia w tym roku

Choć dotychczas rok 2017 na rynku handlowym upływał bez spektakularnych wydarzeń, teraz czas na prawdziwą burzę.

REKLAMA

Polish Retail Research Forum (PRRF) podsumowało dane dotyczące rynku centrów handlowych w Polsce w pierwszym półroczu br. Na koniec czerwca 2017 roku całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej (włączając tradycyjne centra handlowe, parki handlowe, obiekty typu strip mall oraz centra wyprzedażowe) w Polsce wyniosły 11,2 mln mkw. GLA w 480 projektach handlowych.

Największymi rynkami handlowymi pozostają niezmiennie aglomeracja warszawska (ponad 1,5 mln mkw. GLA) oraz konurbacja katowicka (około 1,15 mln mkw. GLA). Wśród ośmiu głównych aglomeracji najmniejszym zasobem nowoczesnej powierzchni handlowej charakteryzuje się aglomeracja szczecińska (282 tys. mkw. GLA).

W pierwszej połowie 2017 roku do użytku oddano jedynie niecałe 30 tys. mkw. powierzchni handlowej. Podaż ta obejmowała zarówno nowe obiekty (np. Tarasy Grabiszyńskie we Wrocławiu) jak i rozbudowy istniejących projektów (m.in. Auchan w Gdańsku czy Białymstoku czy Outlet Park w Szczecinie). Na uwagę zasługuje pierwszy śródmiejski outlet, który otwarto w Rzeszowie. Outlet Graffica powstał z dawnej Galerii Graffica. 

Na etapie budowy zidentyfikowano obiekty o łącznej powierzchni około 730 tys. mkw. Niemal połowa z nich powinna zostać oddana do użytku jeszcze w 2017 roku. Wśród nich znajdują się obiekty o dużej skali realizowane w największych aglomeracjach, m.in. Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.), Wroclavia we Wrocławiu (64 tys. mkw.), IKEA w Lublinie (57,5 tys. mkw.) oraz Serenada w Krakowie (42 tys. mkw.). 

Oprócz nowych obiektów, w wolumenie realizowanej podaży znajdują się rozbudowy istniejących projektów handlowych. W połowie 2017 r. stanowiły one 10 proc. realizowanej powierzchni i obejmowały m.in. powiększenie Galaxy Szczecin o 17 tys. mkw. czy rozbudowę CH Janki o 21 tys. mkw.

Współczynnik pustostanów dla największych 18 rynków handlowych w Polsce na koniec czerwca 2017 r. wzrósł do 4,1 proc. (z 3,5 proc. na koniec 2016 roku). Największy wpływ na poziom powierzchni niewynajętej w I połowie 2017 r. miało zamykanie wielkopowierzchniowych sklepów zajmowanych przez Praktikera. Do końca czerwca 2017 r. tylko niektóre z nich zostały wynajęte innym operatorom, w rezultacie w tych ośrodkach odnotowano spadek pustostanów (m.in. w Poznaniu i Wrocławiu). Sukcesywna absorpcja powierzchni zwalnianej przez sklepy sieci Alma przez innych najemców spożywczych ograniczyła poziom potencjalnego wzrostu wskaźnika.

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA