Handel mało zainteresowany pozyskiwaniem funduszy unijnych
Pod koniec lutego br. zainaugurowano start Funduszy Europejskich 2014-2020, które wynoszą 82,5 mld euro. Niestety tylko znikoma część tych środków trafi do małych i mikroprzedsiębiorstw, bo zaledwie 16,2 proc. z nich planuje się o nie starać. Pozostałe firmy odstraszają przede wszystkim skomplikowane procedury i brak odpowiednich programów pomocowych. Ujawniło to badanie Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.
Firmy.net zaprezentował wyniki czwartego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes".
W deklaracjach z grudnia 2014 roku chęć starania się o pozyskanie funduszy unijnych zadeklarowało 16,2 proc. firm, czyli nieznacznie więcej niż pół roku wcześniej (12,6 proc.). Mniej niż połowa firm (47,7 proc.) wciąż nie potrafi określić, czy z tego wsparcia będzie korzystać (pół roku wcześniej: 55,9 proc.). Grupa 36,1 proc., czyli co 3 przedsiębiorca, wykazała brak zainteresowania taką formą finansowania (pół roku wcześniej: 31,4 proc.).
Najniższą tendencją braku zainteresowania pozyskiwaniem środków z Unii Europejskiej charakteryzują się sektory handlu i budownictwa, najwyższą natomiast sektor rolnictwa (w tym leśnictwa, łowiectwa i rybactwa). Podobnie było w latach 2007-2013.
Najczęściej wskazywanym powodem braku zainteresowania przedsiębiorców środkami z UE były skomplikowane procedury i trudności związane z przyznaniem dotacji (32,6 proc.) oraz brak odpowiednich programów, które umożliwiają pozyskanie wsparcia (23,8 proc.). Liczna grupa przedsiębiorców nie jest też zainteresowana pozyskiwaniem środków unijnych z powodu braku pewności o przyszłość firmy i powodzenie inwestycji (18,8 proc.). W najmniejszym stopniu barierami były brak wiedzy o możliwościach pozyskania dotacji (12,2 proc.) oraz brak potrzeby lub czasu (9,3 proc.).
Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz czwarty w grudniu 2014 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1575 przedstawicieli małych firm (49,9 proc. firm jednoosobowych, 45 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 5,2 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową (64,4 proc.), 9,5 proc. - budowlaną, 5,2 proc. - przemysłowo-produkcyjną, 20,2 proc. - handlową, a ok. 0,7 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

- EUR -0,03% 4,17 zł
- CHF -0,08% 3,48 zł
- USD -0,08% 3,37 zł
-
10:43
Warszawa nie zwalnia, rynek biurowy w pędzie
-
10:36
Galeria Wisła zaprasza na weekend
-
10:13
Nowe hale produkcyjno-magazynowe powstaną w Wysoczce
-
09:49
W Rybniku powstanie park handlowy
-
09:30
Sun & Snow rusza z komercjalizacją w Szklarskiej Porębie
-
08:59
Wyzwanie przed PA Novą - Kauflandy na nowo
-
08:23
Stołeczne biurowce są smart
-
08:12
Jef Bezos chce wysłać turystów w kosmos
-
08:06
Trei Real Estate planuje ekspansję
-
ŚR 10:40
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
Panattoni bije rekordy z Leroy Merlin. Budują największy magazyn w Polsce
-
Mango szykuje otwarciową ofensywę. Galeria Ostrowiec wśród nowych lokalizacji
-
Ponad 80 marek i 41 tys. mkw. w sercu miasta. Oto nowa Galeria Centrum
-
Hotelarze na zakupach
-
Chińska sieć hotelowa rusza na podbój Europy
-
Dekpol celuje w nowy rynek. Zbuduje kolejny hotel
-
State Street bierze cały biurowiec. To tylko zaostrza apetyt Ghelamco na Kraków
-
Motoryzacyjny gigant w nowej siedzibie
-
Kapitał w drodze do Polski. Jesteśmy jednym z głównych hubów inwestycyjnych w regionie
-
Pierwsza w Polsce transakcja sprzedaży portfela parków handlowych sfinalizowana - portfolio HopStop sprzedane
-
1
Rondo Wiatraczna kompletuje najemców
-
2
Dobre prognozy dla TXM, słabsze dla Gino Rossi i Monnari
-
3
Mohito pod nowym stołecznym adresem
-
4
Focus Park wzmacnia ofertę o elektromarket
-
5
Nowe marki w Rybnik Plaza
-
6
Last minute jest passe. Jak Polacy planują wakacje?
-
7
LPP? Skanska? Tatry Mouintain Resort? IKEA? A może JP Morgan? Wybierz najlepszego inwestora!
-
8
Kolejny efekt zakazu handlu w niedziele? Odzieżowy potentat nie wyklucza próby renegocjacji czynszów
-
9
Chcemy być w stolicach świata mody
-
10
Kolejna galeria rusza na podbój stolicy