PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Handlowa zadyszka

  • Autor: propertynews.pl
  • 07 cze 2013 11:22

Handlowa zadyszka

Od dwóch lat trudno znaleźć nowo otwarte centrum handlowe, które byłoby skomercjalizowane w 100 proc. - mówi w rozmowie z Propertynews.pl Rafał Grzeszek, Deputy Head of Property Management, BNP Paribas Real Estate.

REKLAMA

Jak ocenia Pan obecną sytuację na polskim rynku centrów handlowych? Czy zgadza się Pan z tezą, że 2013 rok to początek końca hossy w branży? 

Nie możemy mówić o hossie, ponieważ patrząc na dane, od dwóch lat trudno znaleźć nowo otwarte centrum handlowe, które byłoby skomercjalizowane w 100 proc. Rok 2013 jest w większym stopniu okresem szukania okazji przez fundusze oportunistyczne - inwestycji, których właściciele będą zmuszeni do upłynnienia swoich nieruchomości.

Na rynku centrów handlowych mamy do czynienia ze złożonym problemem. Z jednej strony duże miasta, z największą siłą nabywczą staja się już bardzo nasycone powierzchnia handlową, z kolei inwestowanie w mniejszych ośrodkach nie gwarantuje możliwości skomercjalizowania obiektów na zadawalającym poziomie. Wiele jednak wskazuje na to, że przyszłość będzie należeć do małych i średnich miast.

Czego możemy się spodziewać przy dynamicznie zmieniające się sytuacji rynkowej?

W najbliższych latach spodziewam się przede wszystkim większej koncentracji inwestorów na rozwoju już istniejących obiektów. W ich przypadku, w porównaniu z nowymi inwestycjami, łatwiej jest ocenić potencjał i możliwości komercjalizacji. Nie da się również ukryć, że mamy jeszcze sporo centrów pierwszej generacji, które nie będą w stanie niedługo konkurować z nowopowstałymi obiektami.

Zmienia się również sama struktura handlu, co najlepiej widać w odpływie klientów hipermarketów do dyskontów, które również całkowicie odmieniły swój wizerunek przez ostatnie trzy lata. Mamy już pierwsze projekty handlowe, gdzie "anchorem" spożywczym jest właśnie dyskont.

Jakie potencjalne lokalizacje w Polsce są wciąż niewykorzystane, jeśli chodzi o projekty handlowe? 

Obserwując rynek, widać rosnące zainteresowanie dużymi miastami na wschodzie kraju - Lublin, Rzeszów czy Białystok. Przede wszystkim, pomimo chwilowego zwolnienia, widać utrzymujący się ogólny trend inwestowania w średnich miastach do 100 tys. mieszkańców (np. Bełchatów, Chojnice).

Jak na branżę nieruchomości handlowych patrzą obecnie banki i inne instytucje finansowe? 

Obecnie banki są dużo ostrożniejsze. Widać to choćby w podejściu z dużą rezerwą do finansowania dwóch projektów w tym samym mieście. O wiele bardziej skłonne do wykorzystywania swoich zasobów są fundusze inwestycyjne. Wiele z nich interesuje się polskim rynkiem. Sytuacja stanie się jeszcze ciekawsza, gdy na naszym rynku pojawią się mniej restrykcyjne fundusze z Azji.

Dziękujemy za rozmowę 

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA