PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Handlowy boom w Warszawie. Tak, ale…

  • dlahandlu.pl
  • 26 wrz 2017 13:54

Handlowy boom w Warszawie. Tak, ale… fot. PTWP

Zdaniem uczestników sesji Centra handlowe: handlowy boom w Warszawie pytanie o rozwój warszawskiego runku handlowego to pytanie nie o ilość nowych projektów, ale o ich jakość, koncept i specjalizację.

REKLAMA

Rynek warszawski stanowi ok. 10 proc. całego rynku centrów handlowych w Polsce, bo dysponuje 1,5 mln powierzchni na 11 mln takiej powierzchni w całej Polsce , a w Warszawie działa 50 z 500 centrów handlowych w Polsce, czyli liczbo jest to ok. 10 proc. całego rynku handlowego. Jednocześnie buduje się coraz mniej dużych projektów. Przeważają modernizacje i projekty mix-use, czyli biurowo-handlowe lub gastronomiczno-handlowe. Otwarcie w tym roku Galerii Północnej było pierwszy otwarciem dużej galerii handlowej od 10 lat, od kiedy na rynku pojawiły się Złote Tarasy – scharakteryzowała warszawski rynek handlowy Anna Hofman, MRICS, CCIM, Associate, Retail Department, Cushman & Wakefield, która była moderatorem sesji.

Zdaniem Marcina Materny, członka zarządu Echo Investment, rynek warszawski jest nadal najbardziej perspektywicznym rynkiem w Polsce, bo ma niższe nasycenie centrami handlowymi na 1000 mieszkańców niż pozostałe aglomeracje (ok. 500 mkw. na 1000 mieszkańców). W Warszawie jest też najwyższa w kraju siła nabywcza stołecznych konsumentów, a bezrobocie prawie nie występuje. Życia deweloperom nie ułatwiają jednak politycy, bo procesy administracyjne z uzyskiwaniem pozwoleń na budowę centrów handlowych trwają latami i są „drogą przez mękę”. Jednocześnie perspektyw Warszawy są niezwykle obiecujące: populacja Warszawy będzie rosła, a wraz z nią zapotrzebowanie na nowe, ciekawe projekty handlowe. Szacuje się, że w przyszłości w aglomeracji warszawskiej może mieszkać 2 razy tyle osób co obecnie, czyli ok. 10 proc. populacji Polski. Z punktu widzenia dewelopera ok. 75 proc. kosztów budowy, w tym projektowanie i budowa są takie same w Warszawie, jak np. w Kielcach, ale rentowność projektu stołecznego (czynsze i obroty) jest nieproporcjonalnie wyższa niż w przypadku projektu w mniejszym ośrodku. To pokazuje, dlaczego deweloperzy m.in. Echo Investment stawia na Warszawę. Oczywiście nowe projekty muszą zaproponować coś więcej niż przestrzeń dla sklepów. Muszą się wyróżniać zarówno architekturą, koncepcją, ofertą i stanowić przedłużenie przestrzeni miejskiej. Takim projektem będzie m.in. Towarowa 22, która zadebiutuje na przełomie 2021/2022 roku - podsumował Marcin Materny.

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA