PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

High-tech czy powrót do korzeni?

  • Autor: propertynews.pl
  • 27 maj 2014 09:27

High-tech czy powrót do korzeni?

Jak długo centra handlowe będą działać w obecnym formacie? W jakim kierunku będą się zmieniać i czy rozwój e-handlu będzie rzeczywiście zagrożeniem dla ich działalności?

REKLAMA

Centra handlowe bardzo szybko „uwiodły" Polaków. Społeczeństwo na dorobku to klienci idealni, których potrzeby okazały się tak duże, że wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów w naszym kraju przewyższył już średnią europejską. Jak wynika z raportu firmy JLL, osiągnął bowiem wartość 224 mkw. na 1000 mieszkańców, wobec 191 mkw. w Europie. A będzie jeszcze wyższy. W I kw. 2014 r. otwarto w Polsce trzy centra handlowe: Atrium Felicity w Lublinie, Galerię Amber w Kaliszu oraz Galerię Siedlce.

Teraz w całej Polsce w budowie jest 20 centrów handlowych, m.in. Sukcesja w Łodzi (45 000 mkw.), Galeria Warmińska w Olsztynie (41 500 mkw.) czy Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 mkw.), a osiem kolejnych jest rozbudowywanych.

Profil centrów handlowych - zarówno tych nowych, jak i funkcjonujących od wielu lat - stale się jednak modyfikuje. Decydują o tym zmieniające się oczekiwania klientów co do funkcji tych obiektów, plany ekspansji sieci handlowych - ciągle pojawiają się nowi operatorzy, a inni znikają z rynku lub zmniejszają liczbę sklepów - ale przede wszystkim rozwój handlu w internecie.

Nie tylko zakupy
Coraz więcej konsumentów chce robić zakupy w internecie. Liczba klientów e-sklepów rośnie na całym świecie, także w Polsce. Zdaniem ekspertów Deloitte, e-handel rośnie w naszym kraju w tempie ponad 20 proc. rocznie.

Deweloperzy centrów handlowych nie zmienią tego trendu, ale mogą wykreować inne powody, dla których bywanie w galeriach będzie potrzebne.

Dlatego dzisiejsze obiekty handlowe to już nie tylko mozaika sklepów, ale także miejsca spędzania wolnego czasu: w kinie, fitness klubie, restauracji, na pokazie mody czy - jak w przypadku niektórych placówek - na wystawach, koncertach, prelekcjach i warsztatach. O przykłady nietrudno. Funkcje kulturalne już od dawna pełni poznański Stary Browar. Z kolei w lutym br. w Galerii Bronowice swój oddział otworzyło Muzeum Narodowe w Krakowie. To pierwsza placówka tego typu, która zdecydowała się prezentować swoje ekspozycje w galerii handlowej.

Coraz więcej centrów decyduje się też na rozbudowę stref do spędzania wolnego czasu, np. części gastronomicznych.

W ubiegłym roku warszawska Galeria Mokotów wydzieliła specjalny obszar, tworząc tzw. Aleję Smaków. W tym roku lokalizację i remodeling przechodzi food court w warszawskim centrum handlowym Blue City.

Miejsca te zyskują nie tylko nowe funkcje, ale wyróżniają się także projektem aranżacji. Bo w coraz bardziej estetyzującym się świecie, deweloperzy starają się też dostarczać klientom więcej ciekawie zaaranżowanej przestrzeni.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA