PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Idzie fala modernizacji centrów handlowych

  • Autor: Propertynews.pl
  • 21 lis 2011 08:08

Idzie fala modernizacji centrów handlowych

Rynek centrów handlowych w Polsce z etapu dynamicznego rozwoju przechodzi do fazy dojrzałości. Wciąż buduje się wiele obiektów, ale szybko ubywa białych plam i nie ma co liczyć, że w najbliższych latach liczba otwarć nowych galerii będzie dorównywała tej sprzed kilku lat. Czy w takim wypadku wyspecjalizowani deweloperzy staną w obliczu braku zleceń? Nie. Idzie fala modernizacji.

REKLAMA

Rynek centrów handlowych ewoluuje. Klienci są bardziej świadomi i wymagający, a otoczenie konkurencyjne jest coraz silniejsze. W naszym kraju działa obecnie ok. 360 galerii handlowych, ale aż ok. 150 z nich powstało 8-10 lat temu. Ciężko idzie im rywalizacja o konsumenta z młodszymi, nowocześniejszymi i bardzo często większymi braćmi.

- Na zachodnioeuropejskich rynkach przyjmuje się, że po okresie ok. 10 lat od wybudowania należy przeprowadzić gruntowną modernizację obiektu handlowego. W Polsce te procesy zachodzą nieco szybciej i modernizacji lub rozbudowie podlegają zarówno obiekty 3-, 5-cio jak i 10-cio letnie - mówi Anna Staniszewska, dyrektor Zespołu Doradztwa i Analiz Rynkowych DTZ.

Z takiej walki można wyjść z zwycięsko. Sztandarowym przykładem jest warszawski Klif, któremu pod nosem wyrosła Arkadia. Obiekt zyskał nową aranżację, a rekomercjalizacja wypozycjonowała obiekt jako bardziej ekskluzywny. Pomysł się sprawdził. Czy ta sama sztuka uda się innym?

Starsze nie znaczy gorsze
Nieciekawa architektura, brak oferty rozrywkowej, mało atrakcyjny i wąski miks najemców - to główne mankamenty centrów pierwszej generacji. Mają one jednak asa w rękawie.

- Przewagą konkurencyjną tego typu obiektów jest fakt, iż funkcjonują w świadomości konsumentów jako wykreowane lokalizacje handlowe z wypracowaną pozycją rynkową i grupą lojalnych klientów - uważa Anna Staniszewska.

Taką drogę wybrała m.in. sieć Tesco, która zamierza modernizować i rozbudowywać swoje centra handlowe. - Mamy wiele ciekawych lokalizacji. Nie musimy szukać działek z potencjałem i budować od nowa. Dlatego wybraliśmy drogę odświeżania i powiększania obiektów już istniejących - zapowiada Czesław Grzesiak, wiceprezes Tesco Polska. Detalista przygotowuje się do rozpoczęcia takiej inwestycji na warszawskim Ursynowie. - Projekt przy Al. Komisji Edukacji Narodowej całkowicie zmieni obraz handlu w tej części miasta. W przyszłości to będzie zupełnie inny obiekt. Duże i znaczące centrum handlowe w Warszawie - dodaje Grzesiak. Po modernizacji obiekt będzie miał prawie 60 tys. mkw. Jego częścią będzie duży hipermarket Tesco Extra.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA