PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jak budować kontekst architektury komercyjnej w mieście

  • Autor: propertydesign.pl
  • 16 lut 2016 14:17

Jak budować kontekst architektury komercyjnej w mieście Paneliści sesji Sztuka budowania i tworzenia kontekstu architektury komercyjnej w mieście

Dlaczego obiekty stare, które wrosły w tkankę miejską, są odbierane pozytywnie, a nowe wzbudzają kontrowersje i jak to się dzieje, że obiekty te nie są łatwiejsze w projektowaniu, mimo teoretycznie większych pieniędzy na inwestycje, m.in. nad tymi pytaniami zastanawiali się uczestnicy debaty "Sztuka budowania i tworzenia kontekstu architektury komercyjnej w mieście" zorganizowanej podczas 4 Design Days.

REKLAMA

Zdaniem Krzysztofa Giemzy, architekta, prokurenta w spółce Echo Investment, obecnie nowe przestrzenie komercyjne w miastach oceniane są najczęściej pejoratywne. - Obiekty stare, które wrosły w tkankę, są dobre. Nowe wzbudzają kontrowersje i emocje – mówił rozpoczynając dyskusję nad sztuką tworzenia architektury komercyjnej. 

Zdaniem Zbigniewa Maćkowa, nie jest to niczym dziwnym. Paradoksalnie obiekt komercyjny nie jest łatwiejszy w zaprojektowaniu, pomimo teoretycznie większych pieniędzy na inwestycje - mówił podczas 4 Design Days Zbigniew Maćków, architekt, Maćków Pracownia Projektowa.

Jak tłumaczył Zbigniew Maćków, przeglądając laureatów najważniejszych nagród architektonicznych, praktycznie zawsze zwyciężają projekty budynków użyteczności publicznej. - Ze świeczką szukać obiektu komercyjnego. Uważam, że architekt tworzący przestrzenie publiczne ma paradoksalnie więcej swobody, niż autor obiektów komercyjnych. Jeśli wygrywam konkurs, mogę zrealizować swoje pomysły. W przypadku inwestycji komercyjnych pomysły muszą być ustalone z inwestorem - komentował Maćków.

Jak dodał, inwestycje komercyjne powstają pod dużą kontrolą inwestora. - Sytuacji nie ułatwia fakt, że dziś wszystko to, co wiąże się z zarabianiem pieniędzy, ma wydźwięk pejoratywny wśród mieszkańców - dodał.

Z kolei Andrzej M. Chołdzyński, architekt, prezes zarządu, AMC Andrzej M. Chołdzyński, zwrócił uwagę na istotę proporcji. - Jeśli inwestycja handlowa nie doprowadzi do przewagi nad tym, co funkcjonuje w jej otoczeniu, nie będzie opresyjna – komentował.

Jak zaznaczył, bardzo często inwestorzy doprowadzają do sytuacji, w której budowa galerii niszczy genius locci danej okolicy. - Przykładowo Sukiennice, w momencie powstania, nie zdominowały rynku Krakowa, tylko go uzupełniły. Dziś stały się jednym z niezbędnych miejsc tej przestrzeni – tłumaczył.

Zbigniew Maćków zaznaczył z kolei, że dobrą analogią dla centrów handlowych jest cholesterol. - Jest dobry i zły. Narracja medialna jest taka, że jest wyłącznie zły. A to nieprawda, tak samo jak w przypadku centrów handlowych. Łatwiej powiedzieć, że centra są introwertyczne, że wysysają miasto, ale to tylko część prawdy. Są centra, które działają ożywczo, jak magnesy, generują ruch – komentował.

Czytaj więcej: Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe

PARTNERZY SERWISU Partner serwisu - Galeria WISŁA

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA