PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jak poradzi sobie handel detaliczny?

  • dlahandlu.pl
  • 01 lut 2017 14:50

Jak poradzi sobie handel detaliczny? Fot. Shutterstock

Rok 2016 był trudnym okresem dla sieci handlowych. - W warunkach wzmożonej konkurencji, przy jednoczesnej deflacji koszyka spożywczego ciężko było osiągać zyski, a zasoby kapitałowe topniały szybko. Zmiany modelu wymagają inwestycji, więc gracze najgorzej dopasowani do potrzeb rynku i najsłabsi kapitałowo już upadli - komentuje Magdalena Jończak, szefowa działu dóbr konsumpcyjnych w firmie doradczej Deloitte.

REKLAMA

Czy 2017 r. przyniesie kolejne upadłości w handlu detalicznym? - W ostatnich latach warunki działania handlu spożywczego były szczególnie niekorzystne dla popełniających błędy - mówi Magdalena Jończak.

W 2016 r. to nie tylko zawirowania regulacyjne na rynku handlowym, ale również początek problemów dla kilku polskich sieci. Upadłość najstarszej polskiej sieci supermarketów MarcPol i początek potężnych kłopotów Almy nasuwają pytanie czy nie pociągnie to za sobą kolejnych upadłości bądź wyjścia z Polski niektórych dużych sieci. Na razie obserwujemy ten trend raczej w branży odzieżowej, ale niewykluczone, że problem dotknie szyldy spożywcze.

Magdalena Jończak wskazuje, że trudne otoczenie około biznesowe to sprawdzian dla umiejętności osób zarządzających.

- Upadłość to naturalna konsekwencja niewłaściwych decyzji biznesowych, z reguły wynikających – szczególnie w handlu - z błędnych założeń dotyczących oczekiwań kupującego. W ostatnich latach warunki działania handlu spożywczego były szczególnie niekorzystne dla popełniających błędy, ponieważ w warunkach wzmożonej konkurencji, przy jednoczesnej deflacji koszyka spożywczego ciężko było osiągać zyski, a zasoby kapitałowe topniały szybko. Zmiany modelu wymagają inwestycji, więc gracze najgorzej dopasowani do potrzeb rynku i najsłabsi kapitałowo już upadli, ewentualnie ulegli jakiejś formie konsolidacji, czy uzależnienia od większych graczy.  Nie należy jednak oczekiwać, że nie zobaczymy w najbliższych latach kolejnych sytuacji tego typu – wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Magdalena Jończak wskazuje, że Polska jest jednym z krajów, gdzie funkcjonuje najwięcej międzynarodowych sieci handlowych. Liczba ta stopniowo spada, jednak jej zdaniem w tej chwili nie widać konkretnych kandydatów do opuszczenia Polski.

- Oczywiście dużą rolę odegrają regulacje prawne, które mogą ograniczyć atrakcyjność inwestycyjną polskiego handlu, zarówno od strony komercyjnej (zakaz handlu w niedziele), jak i regulacji koncentracji (szczególnie przez kapitał zagraniczny). Nie bez znaczenia w przypadku międzynarodowych sieci handlowych będą także ich wyniki i strategie globalne, nie zawsze rozdzielne od polityki międzynarodowej krajów, z których pochodzą. W takim przypadku nawet „zdrowy” biznes w Polsce będzie musiał być sprzedany – podsumowuje nasza rozmówczyni.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA