PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl
partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jak radzić sobie z kosztami wspólnymi w centrach handlowych?

  • Autor: Agnieszka Mielcarz, dyrektor Działu Retail Asset Management w Knight Frank
  • 25 mar 2015 14:24

Jak radzić sobie z kosztami wspólnymi w centrach handlowych?

Opłaty ponoszone w związku z utrzymaniem centrum handlowego są ważną składową obciążeń ponoszonych przez najemców takich obiektów. Ze względu na to, iż mogą kształtować się w przedziale od 10 do nawet 40 zł/mies./mkw., są z jednej strony obszarem intensywnych negocjacji z wynajmującym, a z drugiej – źródłem potencjalnych konfliktów.

REKLAMA

Obecnie brak jest jakichkolwiek przepisów, które w sposób wiążący regulowałyby składowe i metodologię rozliczania kosztów wspólnych w odniesieniu do obiektu handlowego. Pozostaje zatem praktyka rynkowa (najlepiej dobra) i etyka w podejściu do tego tematu poszczególnych właścicieli i zarządców. Choć w umowach najmu znajdują się zapisy odnoszące do opłat dodatkowych, to jednak sprawy nie ułatwiają, gdyż jeśli nawet są wyjątkowo precyzyjnie określone w zakresie ograniczeń i wyłączeń, to mogą nie być spójne i zgodne z zapisami umów wszystkich najemców w tym samym centrum.

W poniższym artykule prześledzę kluczowe momenty wpływające na poziom kosztów wspólnych i ich składowe oraz wykażę stosowane praktyki jako te właściwe, obalając jednocześnie narosłe mity wokół tego tematu. W tym miejscu pragnę podkreślić, iż opłaty wspólne nie stanowią zarobku właściciela; mają na celu tylko zwrot wydatków faktycznie poniesionych.

Zarządzać to planować

Najczęściej finansowanie realizacji centrum handlowego uzależnione jest od zapewnienia określonego poziomu najmu obiektu, dlatego też pierwsze umowy z kluczowymi operatorami zawierane są z dużym wyprzedzeniem (nawet czteroletnim) przed jego otwarciem. Już wtedy powinien być opracowany plan kosztów wspólnych z założeniem sposobu ich rozliczenia dla wszystkich najemców. Praktyka pokazuje, że wciąż wielu inwestorów bagatelizuje ten etap planowania. Warto jednak podejść wnikliwie do tego tematu, uwzględniając jak najwięcej aspektów, w tym m.in. wielkość obiektu, liczbę poziomów, powierzchnię przeszkleń, technologię budynku itd. Nie jest natomiast wskazane proste przenoszenie pułapu kosztów wspólnych z centrów handlowych, które wydają się podobne, bez wykonania wewnętrznych rzetelnych analiz i prognoz wydatków.

Dla wynajmującego brak planu kosztów wspólnych i sposobu ich rozliczenia może wiązać się z koniecznością sporego, niezaplanowanego dofinansowania inwestycji. Jeśli nie został ustalony plan ustępstw dla poszczególnych najemców, a agencji czy działowi komercjalizującemu dane centrum, jako cel nadrzędny została narzucona realizacja konkretnego poziomu zapełnienia obiektu w określonym czasie, to właściciel może znaleźć się w niedogodnej sytuacji, gdy dojdzie do rozliczania kosztów.

PARTNERZY SERWISU partner portalu propertynews.pl Partner serwisu - Galeria WISŁA Partner serwisu - OUTLET CENTER

REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA