PARTNERZY PORTALU

partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl partner portalu propertynews.pl

REKLAMA

Jak radzić sobie z kosztami wspólnymi w centrach handlowych?

  • Autor: Agnieszka Mielcarz, dyrektor Działu Retail Asset Management w Knight Frank
  • 25 mar 2015 14:24

Jak radzić sobie z kosztami wspólnymi w centrach handlowych?

Opłaty ponoszone w związku z utrzymaniem centrum handlowego są ważną składową obciążeń ponoszonych przez najemców takich obiektów. Ze względu na to, iż mogą kształtować się w przedziale od 10 do nawet 40 zł/mies./mkw., są z jednej strony obszarem intensywnych negocjacji z wynajmującym, a z drugiej – źródłem potencjalnych konfliktów.

REKLAMA

Obecnie brak jest jakichkolwiek przepisów, które w sposób wiążący regulowałyby składowe i metodologię rozliczania kosztów wspólnych w odniesieniu do obiektu handlowego. Pozostaje zatem praktyka rynkowa (najlepiej dobra) i etyka w podejściu do tego tematu poszczególnych właścicieli i zarządców. Choć w umowach najmu znajdują się zapisy odnoszące do opłat dodatkowych, to jednak sprawy nie ułatwiają, gdyż jeśli nawet są wyjątkowo precyzyjnie określone w zakresie ograniczeń i wyłączeń, to mogą nie być spójne i zgodne z zapisami umów wszystkich najemców w tym samym centrum.

W poniższym artykule prześledzę kluczowe momenty wpływające na poziom kosztów wspólnych i ich składowe oraz wykażę stosowane praktyki jako te właściwe, obalając jednocześnie narosłe mity wokół tego tematu. W tym miejscu pragnę podkreślić, iż opłaty wspólne nie stanowią zarobku właściciela; mają na celu tylko zwrot wydatków faktycznie poniesionych.

Zarządzać to planować

Najczęściej finansowanie realizacji centrum handlowego uzależnione jest od zapewnienia określonego poziomu najmu obiektu, dlatego też pierwsze umowy z kluczowymi operatorami zawierane są z dużym wyprzedzeniem (nawet czteroletnim) przed jego otwarciem. Już wtedy powinien być opracowany plan kosztów wspólnych z założeniem sposobu ich rozliczenia dla wszystkich najemców. Praktyka pokazuje, że wciąż wielu inwestorów bagatelizuje ten etap planowania. Warto jednak podejść wnikliwie do tego tematu, uwzględniając jak najwięcej aspektów, w tym m.in. wielkość obiektu, liczbę poziomów, powierzchnię przeszkleń, technologię budynku itd. Nie jest natomiast wskazane proste przenoszenie pułapu kosztów wspólnych z centrów handlowych, które wydają się podobne, bez wykonania wewnętrznych rzetelnych analiz i prognoz wydatków.

Dla wynajmującego brak planu kosztów wspólnych i sposobu ich rozliczenia może wiązać się z koniecznością sporego, niezaplanowanego dofinansowania inwestycji. Jeśli nie został ustalony plan ustępstw dla poszczególnych najemców, a agencji czy działowi komercjalizującemu dane centrum, jako cel nadrzędny została narzucona realizacja konkretnego poziomu zapełnienia obiektu w określonym czasie, to właściciel może znaleźć się w niedogodnej sytuacji, gdy dojdzie do rozliczania kosztów.

PARTNER SERWISU Partner serwisu - Arrowhead Partner serwisu - ECE Partner serwisu - EPP Partner serwisu - Polska Rada Centrów Handlowych Partner serwisu - Galeria WISŁA

PRIME PROPERTY PRIZE 2017

Do końca głosowania zostało


REKLAMA

Newsletter


Najważniejsze informacje portalu propertynews.pl prosto na Twój e-mail

Propertynews.pl: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

REKLAMA
REKLAMA